AnyRail Model Railroad Forum

General Category => Nederlandstalig gedeelte (Dutch section) => Topic started by: StevedeM on November 28, 2018, 11:03:34 AM

Title: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: StevedeM on November 28, 2018, 11:03:34 AM
Ik ben een nieuwe gebruiken van Anyrail (met licentie)
Ik ben er gister mee begonnen, veel tutorals gekeken, en de online handleiding.
Maar ik blijf problemen houden met dubbelsporen, met name de bochten, evenals de helix die naar het schaduwstation moet.
Je zou zeggen dat met bv R4 en R3 rails naast elkaar dat voor elkaar moet krijgen, maar helaas.
Daarnaast doet hij in 3d mode de grond naar beneden halen, hoe voorkom ik dat ?
Title: Re: Dubbelspoors Helix en bochten
Post by: Keesoldscool on November 28, 2018, 10:31:00 PM
Hallo Steve,

Allereerst welkom als gebruiker van Anyrail. Ook welkom hier op het forum. Naar je problemen kijkend, maak je het raadgehalte wel erg groot. Je spreekt over R3 en R4, maar welk merk rails?

Dat hij in 3D de grond naar beneden haalt, kan als oorzaak hebben, dat je een basis vlak hebt en dan gaat werken met een helling. Alleen het gedeelte waar de rails liggen gaat in helling mee omhoog. De rest wordt naar het basisvlak getrokken. Er is wel een oplossing mogelijk door een niveauvlak in te voegen. Door op de rand van het vlak te klikken openen een aantal keuzemogelijkheden, waaronder hoogtecontour. Hier dan de gewenste waarde aangeven. Zelf werk ik met mm en doe de hoogtecontour 0,1 mm lager dan de hoogte van de rails.

Mocht je werken met Märklin c-rail dan moet je goed in de gaten houden, dat de hartafstand R1, R2 en R3 op 77,4 mm ligt en de R4 en R5 op 64,3 mm. Dus R3 en R4 naast elkaar gaat knijpen tenzij je gaat werken met de 24077 en 24064.

Met vriendelijke groet,

Kees
Title: Re: Dubbelspoors Helix en bochten
Post by: StevedeM on November 29, 2018, 03:59:40 PM
Sorry, dat had ik er natuurlijk bij moeten vermelden.
Ik heb voornamelijk de rails set van trix gebruikt.

Dit omdat ik nog veel rails van trix heb liggen van de baan die ik 30 jaar geleden had.
Nu wil ik er weer mee beginnen, en het ook beter opbouwen.

Ik ging er eigenlijk vanuit dat je met bv een bocht R3 en R4 naast elkaar een gelijkmatige dubbel spoors bocht kan maken, maar daarin ging het mis.
Overigens heb ik het later wel voor elkaar gekregen met een rails van fleischmann ernaast (heb ik ook nog eea van liggen)

Dat met die grond wegval had ik gister opgelost door deze op laag 2 te zetten, en op "naar achtergrond" te klikken.
Maargoed, wat ik gister gemaakt had, ben ik na een nachtje slapen niet zo kapot van.
Dus straks een nieuw idee uitwerken, daarin zal ik de tafel uit 3 verschillende hoogtes moeten maken, word nog ff een uitdaging ;-)

Zie bijlage voor wat ik gister gemaakt had.
Title: Re: Dubbelspoors Helix en bochten
Post by: Keesoldscool on November 29, 2018, 06:55:38 PM
Hallo Steve,

Bedankt voor de info. Het kan ook handig zijn de .any hier te plaatsen. Anderen kunnen dan even meekijken en beter van advies zijn.

Met vriendelijke groet,

Kees
Title: Re: Dubbelspoors Helix en bochten
Post by: StevedeM on November 30, 2018, 06:36:17 AM
inmiddels weer opnieuw begonnen, naar mijn idee is de opzet nu een stuk beter.
Ik moet alleen links van het station nog de aansluiting zien te realiseren op het dubbele spoor wat van hoog komt, maar ik denk dat ik eerder een zakken spoor moet maken dan na de bocht.
en nog ergens de helix naar het schaduwstation plaatsen.

Dit keer de .any er ook bij gezet voor geïnteresseerde.

Ik krijg het overigens niet voor elkaar de draaischijf te tonen in 3d modus.

Title: Re: Dubbelspoors baanplan v2 helix en bochten
Post by: Keesoldscool on November 30, 2018, 07:00:30 PM
Hallo Steve,

Dat van die draaischijf kan wel kloppen. Volgens mij is de draaischijf ook een 'object' voor de 3D-weergave en deze geeft hij niet weer in 3D. Ik zie ook trouwens, dat je N-spoor gebruikt. Ook wel handig om te weten.
Maar had ik kunnen weten, want dat stond in een ander topic van je.
Misschien kun je iets met deze tip. Overweeg op sommige stukken te werken met flexrail.

Met vriendelijke groet,

Kees
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v2 helix en bochten
Post by: Keesoldscool on November 30, 2018, 07:12:49 PM
Als ik nog wat mag vragen over het ontwerp, wat is je doel van de baan? Wil je rijden of rijden met scenery of veel scenery? Wil je gaan automatiseren of handmatig blijven rijden?
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v2 helix en bochten
Post by: Keesoldscool on November 30, 2018, 07:53:51 PM
Bijgevoegd een finetuning van de basislaag en maten. Kloppen de lagen 'Vlak niveau 0' en 'Meetlatten'?
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v2 helix en bochten
Post by: StevedeM on December 01, 2018, 10:35:33 AM
Hi Kees, Thanks voor de basislaag met maten.
Aangezien de tafel nog gebouwd moet worden, is deze nog enigzins flexibel ik heb rondom een 10cm marge.

Ik heb het plan in eerste instantie af....
of ik er tevreden mee ben weet ik nog niet...
Wel met het lage deel wat van boven komt en over de poten van de M loopt, dat is wel leuk tunneltje in en uit.

Ik wil nog wel de berg rechts hoger maken, en er een bergdorpje maken, kasteeltje oid.
De aanloop van linksboven naar het hoogste punt wil ik deels van stenen boogbrug maken (geen idee of dat soort dingen kunnen met anyrail, zover ben ik nog niet)
Op de middelste poot , op de verhoging wil ik een soort mini utrecht maken, indien ik passende huisjes kan vinden, ik maak er dan ook een gracht in, net zoals in utrecht zelf, een miniatuur van de Dom die enigzins op schaal is heb ik al op het oog.

Waar het station komt moge duidelijk zijn, wat erachter komt ben ik nog niet uit.
Op de linkerpoot van de M komt iets van industrie.

In en om de draaischijf word een soort werkspoor, fabriekje, reparatie locs e.d.

En ik moet nog ergens aansluiting maken op de Helix naar beneden voor het schaduw station, ik denk dat ik deze onder het verhoogde deel uit laat komen, uit het zicht dus.
Moet alleen ergens de wissels ervoor zien in te werken.

elke tip en advies uiteraard meer dan welkom !
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v2 helix en bochten
Post by: StevedeM on December 01, 2018, 11:18:41 AM
Nog een vraag ,
klopt het dat geen enkel object zoals een huisje e.d. in 3d getoond kan worden ?
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v2 helix en bochten
Post by: Keesoldscool on December 01, 2018, 12:26:58 PM
Hallo Steve,

Voor zover ik weet, is de 3D-projectie van objecten vooralsnog niet beschikbaar. Wel weet ik, gezien de zeer regelmatige updates, dat David wel een actief 'baasje' is. Hij heeft een prioriteitenlijst, maar weet niet op welke plaats het staat.

Ik ga je plan even nader bekijken en proberen te doorgronden.

Met vriendelijke groet,

Kees
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v2 helix en bochten
Post by: Keesoldscool on December 01, 2018, 12:51:40 PM
Hallo Steve,

Even een quickscan gedaan. In het huidige ontwerp gaan er problemen ontstaan met de hoogte tussen de lagen. Deze gaat te klein worden en oplossen geeft  een grote hellingshoek. Tevens heeft het spoor een aantal s-slingers, die vragen om ontsporingen. Zeker die na de bochtwissels linksboven.

Ik begrijp, dat je graag materialen in wil zetten, die je hebt. Toch denk ik, dat je keuzes zult moeten maken om sommige niet in te gaan zetten en te gaan vermarkten. Zelf ben ik sinds 3 jaar weer bezig in de modeltreinen na meer dan 40 jaar. Van het materiaal van 40 jaar geleden heb ik afscheid genomen op het rollend materieel na. Het verbaasde mij, hoeveel interesse er nog in was. Vervolgens ben ik het digitale tijdperk ingestapt en daar nu mee bezig. Ik ben in de gelukkige omstandigheid, dat ik mijzelf een budget van 50 euro per maand mag veroorloven om vrij te besteden aan de hobby. Van de extra's in het jaar mag ik een grotere investering doen. Op dit moment ben ik nog druk bezig met het bouwen van mijn tafel. Dit kost mij minder dan 50 euro en van de rest koop ik zo nu en dan rails.

Als je het goed vind, wil ik je wel een ontwerp maken, los van de 'beperkingen'.

Met vriendelijke groet,

Kees
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v2 helix en bochten
Post by: StevedeM on December 01, 2018, 01:24:59 PM
Hoi Kees,

Hoe bedoel je te weinig ruimte tussen de lagen ?
Volgens deze site is de minimale hoogte 45mm zonder bovenleiding bij N spoor, nu gebruik ik geen bovenleiding, maar 5cm minimaal moet dus voldoende zijn (zit ik nu boven)
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hellingen/Klimspiralen

Nu was deze iets te krap idd zag ik bij de klim rechtsboven, bij deze aangepast.(zie nieuwe .any)

Ik ga ook zeker niet al het materieel houden, maar een paar moeten wel om te bouwen zijn, en idd, rollend materiaal kan ik blijven gebruiken.
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v2 helix en bochten
Post by: Keesoldscool on December 01, 2018, 01:35:52 PM
Hallo Steve,

De minimale vrije hoogte van 45 mm klopt. Maar daarmee wordt geen rekening gehouden met een isolatie laag tussen spoor en plaat en niet met de dikte van de plaat van het bovenliggende niveau. Daarbij moet je jezelf ook goed realiseren, dat 45 mm heeeeeeel weinig is, als je er met handen tussen moet om rails te poetsen of een storing te verhelpen.
Persoonlijk zou ik een wat grotere hoogte nemen.

Met vriendelijke groet,

Kees
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v2 helix en bochten
Post by: StevedeM on December 01, 2018, 02:31:49 PM
Daar heb je een punt,
ik heb ook je ander opmerking meegenomen over de bocht na de wissel linksboven, deze is er nu uit.

Ook de hoogtes iets bijgesteld,
laagste stukje is nu de uitgang van de berg links, en het spoor wat er verborgen onder zit nu 63mm tussen, en aan de rechterkant zelfs 68mm

Waar de baan onder o.a. het station verdwijnt zit 6cm.
ik weet dat het niet veel is, maar dat deel blijft van onder gewoon open, komt alleen een strookje multiplex voor de rails, dus vrij makkelijk bereikbaar lijkt me.
ik kan die delen evt maken van dunner multiplex waar het elkaar kruist.... 4 a 6mm lijkt me voldoende....
indien nodig kan ik daaronder ook nog wel een paar mm zakken.

Ze houden overigens wel rekening met een plaatje hout van de bovenlaag, als je naar de tekening kijkt die op die links staat zie je dat de pijl tot bovenkant plaat wijst.

nieuwe .any
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v2 helix en bochten
Post by: StevedeM on December 04, 2018, 11:57:17 AM
Ik ben er nog even mee doorgegaan, en dit is het resultaat...
Hoewel ik er tevreden mee ben, kreeg ik gisteravond nog een idee, dus ik ga er nog 1 maken, en dan afwegen welke er gebouwd gaat worden.


Title: Re: Dubbelspoors baanplan v2 helix en bochten
Post by: StevedeM on December 06, 2018, 06:54:45 PM
In het kader van het roer om.....

Totaal iets anders gemaakt, veel speelser. Minder langs de kantjes rijden..... en heel veel meer werk om te bouwen straks ;-)
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v2 helix en bochten
Post by: Keesoldscool on December 07, 2018, 10:44:37 AM
Goedemorgen Steve,

In het kader van het roer om nog even een kooltje op het vuur:

Langs de rand werk je met veel buitbogen. In het rijdend verkeer zijn buitenbogen niet het mooiste om te zien. Je kijkt dan veel tussen de wagens. Is het niet een idee om je draaischijf in het middenblok te situeren, zonder een spoor er omheen. Je zou dan het station op niveau 1 achteraan kunnen situeren, waardoor je baan als het ware een helling wordt. Het geeft je ook meer mogelijkheden links en recht om te werken met een helix. En meer ruimte voor scenery.
Zie attachment

Met vriendelijke groet,

Kees
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v2 helix en bochten
Post by: StevedeM on December 10, 2018, 12:34:50 PM
Hoi Kees,

Thanks voor je idee !!
op zich een goed idee ook, al lijkt mij de opzet van de baan weer wat saaier om naar te kijken.... meer rechtuit stukken, en meer "langs de kanten rijden"

Ik heb gister eens een primitief tafeltje gezet op de plek waar de baan komt.
Nadeel is dat het onder een 45 graden schuin dak is.
en wat blijkt, daar heb je flinke hinder van als je met de bouw van bv scenery en het leggen van rails bezig bent,
Je moet je hoofd dan geknikt houden, en dat is met mijn whiplash geen succes.

Na overleg met de vrouw ga ik de baan in de lengte richting van de zolder plaatsen, daar is ook een schuin dak, maar de helft maar van 45 graden, dus kan ik gewoon normaal staan e.d.
Dus ik moet terug naar de tekentafel,
Word wel een baan van totaal 6.85
waarvan 1 deel 230x100 word, dan een brug over het trappengat van 90cm, en dan nog L vormig stuk van 365x180 en 100 diep (zijstuk 85 diep)
Zal binnenkort de eerste opzet hier plaatsen,
het is nogal een gepuzzel.

Ik heb het idee om op het grote stuk het station, stukje stad en industrie te maken, vrij plat allemaal. en op het 230 stuk een kronkeling door iets van bergen o.i.d.
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v2 helix en bochten
Post by: Keesoldscool on December 10, 2018, 05:32:19 PM
Hallo Steve,

Met N-spoor en dan 6,35 m kun je heel veel doen. Een kopstuk van 2,3 bij 1 m geeft extra mogelijkheden. Ik ben wel benieuwd naar een schets van het beschikbare oppervlak en bijbehorende maten.
Uit je commentaar maak ik op, dat je graag bewegingen ziet op de baan. Het is dus waar, dat het wat saaier oogt. Daarentegen heb je wel mogelijkheden om met meerdere treinen tegelijk te rijden en veel verrassingselementen hebt. Maar even goede vrienden. Ik was gewoon voor de lol bezig. Ik deed het wel vaker op fora, maar ik ben op dit forum na, met alle fora gestopt.
Benieuwd waar je mee komt.
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v2 helix en bochten
Post by: StevedeM on December 10, 2018, 09:44:11 PM
Het is zeker een mooi plan wat je gemaakt hebt, begrijp me niet verkeerd.
Nogmaals bestudeerd, en je hebt gelijk dat het er verassende sporen in zitten, bv van achteraf onder het station door naar de draaischijf.

Is dat overigens niet tricky, zoveel wissels uit het zicht ?
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v2 helix en bochten
Post by: StevedeM on December 10, 2018, 09:45:34 PM
OWja, tot nu toe heb ik dit gefabriceerd,
maar nog lang niet tevree mee.

Twijfel ook nog steeds over de plaats van de baan.
Zoals onderstaande, of zoals we eerder vanuit gingen, de M vorm.
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v2 helix en bochten
Post by: Keesoldscool on December 11, 2018, 04:26:11 PM
Goedemiddag Steve,

Ik denk, dat de constructie van de tafel wel zodanig te maken is, dat je goed van onderen bij de wissels kunt. Maar je hebt wel een punt. Aan de andere kant zijn goed gelegde wissels niet vaak de aanleiding tot ontsporingen, eerder de te hoge snelheid, waarmee een wissel wordt genomen.

Een baan in de lengte is wel erg mooi, doordat je meer kunt doen met landschapselementen zonder dat het kunstmatig aandoet. Zo om je heen kijkende zie je vaak betrekkelijk kleine tafels met een groot station en bergen en wel zodanig, dat de verhoudingen zoek zijn.

In je huidige plan is de inham het trapgat? En over welke breedte van de zolder kun je rechtop lopen?
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v2 helix en bochten
Post by: StevedeM on December 11, 2018, 04:35:40 PM
Dat is waar, e.e.a zal rustiger ogen doordat het wat verder uit elkaar ligt.

Klopt, dat open stuk is het trappengat, ik ga daar langs de wand met een brug met 4 sporen, en 10cm eronder nog een enkelspoor voor het boemeltreintje.
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v2 helix en bochten
Post by: Keesoldscool on December 11, 2018, 05:27:27 PM
Is er ook een reden, dat je dit ontwerp in Minitrix doet?
Ik heb geen idee wat een baan doet, als je de diverse spoorsoorten/-merken door elkaar doet.
Fleissmann is nu eigendom van Roco en marktleider in spoor-N, dus continuïteit is daar wel gewaarborgd.
Ik weet niet wat het verschil is tussen de Fleissmann-N en Fleissmann-picolo.
Ook weet ik niet wat het voorland is van mini Trix, maar aangezien het onderdeel uitmaakt van Märklin, zal continuïteit ook wel gewaarborgd zijn. Maar met Minitrix heeft Märklin wel een concurrent van zijn eigen Z in huis.

Misschien ook wel eens wijs om dit eens tegen het licht te houden en een keuze maken met welk railsysteem je verder wil.
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v2 helix en bochten
Post by: StevedeM on December 12, 2018, 10:15:50 AM
Hi Kees,

Daar is een vrij simpele verklaring voor,
ik heb nog heel veel rails van "vroegah" van minitrix en fleischman picolo,
de picolo rails ga ik gebruiken voor het schaduwstation en helix, of verborgen delen
De minitrix rails ga ik gebruiken of zichtbare delen, omdat daar geen bedding onder zit, en ik die zelf wil maken, dat ziet er realistischer uit dan die plastic picolo.
Waar ik rails te kort kom koop ik bij, en dan koop ik de fleischmann zonder beding.
De maten van gelijk aan die minitrix, in ieder geval van de rechte stukken (bochten dacht ik ook)

Ik heb die rail schoon gemaakt, en verwerkt in mijn test baantje, de digi locs rijden er net zo goed op als op de nieuwe..
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v2 helix en bochten
Post by: StevedeM on December 12, 2018, 11:24:39 AM
nog een aanpassing links gedaan....
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v2 helix en bochten
Post by: Keesoldscool on December 14, 2018, 10:45:18 AM
Ik dacht, ik klooi ook nog eens wat.
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v2 helix en bochten
Post by: StevedeM on December 14, 2018, 01:49:19 PM
Hey kees,

Bedankt weer,
ik probeer het te doorgronden,
maar ik denk dat het me niet lukt, omdat ik een paar loze sporen zie.

bovenin, de dubbelspoors, heeft een dubbelspoors aftakking , deze heb je als 2 opstelsporen gemaakt ? klopt dat ?
De dubbele spoorlijn, geheel rechts, loopt enke naar de draaischijf ?? klopt dat ?
Verder heb je aan de draaischijf vrij lange sporen gemaakt, wat is daar het idee achter ?  want een hele trein krijg je daar niet op, tenzij je wagon voor wagon via de draaischijf erop zet.

het geeft me wel weer wat input overigens...
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: Keesoldscool on December 14, 2018, 05:23:18 PM
Goedemiddag Steve,

Het is meer kijken naar de diverse soort bewegingen en speelplezier. Uit jouw plannen maak ik op, dat je graag materiaal ziet rijden. Dus dubbel spoor is dan bij na een must. Op deze lengte kun je verschillende blokken parallel maken en dus ook met meerdere combinaties achter elkaar rijden. Ik ben uitgegaan van rechts rijden en op deze manier kun je ook alle sporen van het station bestrijken. Voor het station heb ik een los spoortje gelegd om aan te geven, dat je daar nog iets van rangeren kunt doen, mocht je nog wat meer willen rangeren.
Bovenin heb ik inderdaad een dubbel opstelspoor gemaakt. Dit om aan te geven, dat dit kan, maar kan ook weggelaten worden.
Wat de draaischijf betreft, Verkeerde attachment :(.
De lengte van de sporen aan de draaischijf heb ik gemakshalve met de 14902 gedaan, maar kan natuurlijk korter. Het lijkt mij, dat er lokloodsen moeten komen en de raillengte kan dan aangepast worden aan de loodsen. In ieder geval heb je nu wel ruimte voor een BW met waterkraan, kolenvoorraad en asputten. ed.
Met kortere sporen zou je zelfs een keerlusje kunnen maken om alles heen.
Bijgevoegd de juiste bijlage.
Maar het is vooral om je mogelijkheden te laten zien in rijden en verrassingen. Als je bijvoorbeeld de opstelsporen niet gaat gebruiken, kun je daar natuurlijk wel iets creëren met bergen, haarspeldbochten en/of terrassen. Dus scenery.
En last but not least, er is natuurlijk nog heel veel anders te bedenken.
Wat ik ook altijd probeer te bereiken is zo weinig mogelijk buitenbochten om te voorkomen, dat je tussen de wagens kijkt.
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: StevedeM on December 15, 2018, 10:34:16 AM
ah nu is het me duidelijker.
Grappig dat je dat stoort van de buitenbochten, zelf stoor ik me daar niet aan, zeker met R3 of groter valt die inkijk wel mee.

Het klopt dat ik iets van een loc loods ga plaatsen,  maar meer voor moderner spul, ik heb geen stoomlocs oid.
Dus die hoeft ook niet echt een prominente plek te krijgen.

ik ga ook weer eens puzzelen...
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: Keesoldscool on December 15, 2018, 05:50:33 PM
Hallo Steve,

Ik ben natuurlijk wel een H0-rijder, dus de gaten zijn wat groter. :D In mijn ontwerp, wat je hier ook kunt vinden, moest ik wel een buitenbocht opnemen, maar ga wel kijken, wat ik met scenery kan doen om het zoveel mogelijk te camoufleren.
Als je geen stoomspul hebt, dan is een BW inderdaad niet nodig en kun je leuke sporen naar en rond de draaischijf maken. Paar voorbeelden:
- https://picturepush.com/nl/public/7158455
- https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=50441.0;attach=63018;image
- https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=42072.0;attach=38914;image

Maar ik ben wel benieuwd naar je aanpassingen.
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: StevedeM on December 17, 2018, 01:57:16 PM
nou.... het valt niet mee..
Had iets leuks in me hoofd, maar het komt niet uit de verf.....
Wellicht door de beperkte lengte van de 2 tafels.

De linker kleine tafel wil ik de dubbele baan wel zo graag houden,
Daarnaast een enkel spoors speels lijntje waar later een wadloper, of ariva stel overheen gaat..

Daartussen had ik eerst het ideee een meer te maken,
maar ik zie liever meer rails, dan meer scenery, dus moet het industrie/rangeer worden, dat is gelukt, maar wellicht iets TE statisch.

Wat vind jij ?
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: Keesoldscool on December 17, 2018, 04:51:47 PM
Goedemiddag Steve,

Links:
Baanplan 7 neemt de brug veel zicht weg op het 'speel-plezier'. Persoonlijk zou ik daar niet voor kiezen.
Baanplan 4 vind ik weinig speelplezier hebben.
Baanplan 6 is net als plan 7. De brug onttrekt het rangeerterrein teveel aan het zicht.

Rechts:
Baanplan 6 is in mijn ogen 'volgeplempd'.
Baanplan 7 zit de 'drukte' vooraan en is achter 'saai'.
Baanplan 4 zie links.

Ik kan, denk ik, je dillema's voorstellen. Het is ook geen eenvoudige opgave.
Gewoon eens ter overweging:
Eigenlijk wil je gaan rijden met materiaal vanaf tijdperk vier. Geen stoomlocs. Dan is de vraag in hoeverre een draaischijf een onderdeel moet zijn van je bedrijf. Immers, met het verdwijnen van de de stoomlocomotieven, verdween ook de noodzaak van draaischijven met locloodsen. Het diesel en elektrisch materiaal ging naar meer gecentraliseerde werkplaatsen.
Als je een station wil, dan zul je eens moeten kijken met welke lengtes je wil gaan rijden. Des te langer de treinen, des te meer ze prominent op de baan aanwezig zijn. Een rondje voor een lange trein lijkt minder lang dan voor een korte trein. voor kortere treinen kun je nog iets bedenken in de vorm van niet zichtbare parkeersporen onder niveau 1.
Wat is je doel met je baan? Ga je automatiseren of ga je handmatig rijden? Dit kan ook van belang zijn voor het ontwerp van je baan.
Je geeft aan minder aandacht te willen voor je scenery, maar bent wel bezig met industrie. Welke vorm van industrie wil je realiseren? Ook dit kan van belang zijn voor je sporenverloop.

Ik ben al twee jaar bezig met mijn ontwerp en ben nog steeds niet tevreden. Nu heb ik voor H0 ook wel een lastig formaat, maar gaandeweg het denk- en ontwerp-proces heb ik gemerkt, dat ik een ontwerp wil, die nooit afkomt. Mijn ontwerp kende op zijn 'hoogtepunt' 155 m! rails. Dit is al teruggebracht naar 110 m. Hiervan ligt ongeveer 25 m op niveau 0 en niveau 1. En ik merk steeds meer: less is more.
Ik heb gemerkt, dat het belangrijk is om goed te kijken wat je precies wil met je baan. De ruimte in je hoofd is domweg 10 keer zo groot als de werkelijkheid en in een ontwerp is bijna alles mogelijk.
Even een paar dingen, die ik in overweging heb genomen:
- maximale lengte tafel is 3 m. Trek daar radius 3 van af en je houd 2 m lengte over voor spoorlengte zonder bochten. Doe er twee wissel in en het is nog maar 1,7 m. H0-loc is 20 cm, dus maximaal 5 rijtuigen, en als de laatste de bocht uit is gaat de eerste al weer de bocht in. Dus mijn baan is niet geschikt voor lange personenrijtuigen en een groot station.
- je gaat dan naar kortere treinen en kortere wagons. Deze liggen in een veel vroegere tijdperken en dan is verkrijgbaarheid al weer een dingetje.
- railbus. dat kan maar dan is een 'lokaal'-spoortje wel leuk en als je een lokaal spoortje hebt, dan zijn twee kleine perronnetjes wel te doen.
- geen verdere personenvervoer, dus goederen. Goederen, dan ook wat rangeren. Maar wat en hoe? Daar ben ik nog niet uit.
- Wel schaduwstation met voldoende opstelmogelijkheden. En later de tak van opbergspoor erbij. Als ik dan niet rij, kan de boel in opbergkokers en dus stofvrij.
- En...... ik ben nog steeds niet uitgedacht. ;D

Misschien ook maar weer terug in de 'broedzak' en kijken wat je precies voor ogen hebt.
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: StevedeM on December 19, 2018, 12:09:00 PM
Hoi Kees,

Ja voor HO is die afmeting zeker een grotere uitdaging.
Ik ga volgende week beginnen met de tafel, maar ook die zal nog wel een x aantal keer wijzigen.

Voor wat die draaischijf betreft,
Die heb ik nog, en wegdoen vind ik ook weer wat zonde ( van me vader gehad vroeger e.d.)
Wellicht komen er nog wel 2 stoomlocs op de baan als een soort museum lijn, en voor een dieselloc kan je hem ook wel gebruiken.
Ik wil een beetje nederlands gebasseerd spoor, beetje duits, maar ik ga me niet vastpinnen aan een vast thema, oftewel een fantasie baan.

Qua trein lengtes, de langste op dit moment is een NS trein met 4 wagons van 18cm, stel dat ik er nog eens 1 of 2 achterhang is de max wel 1.20 a 1.30.
Vandaar de lengte van het station, het moet er wel in passen ;-)

Ik had minder moeite overigens met het vorige model tafel, de E of M vorm, alleen zit daar het 45 graden dak boven, dus lijkt me niet handig ivm houding en kijkhoek.
Wellicht gaan er mee lampjes bij me branden als ik e.e.a. aan rail wat heb neergelegd.

Heb hem weer aangepast.
Brug is foetsie, station ligt nu op laagste nivo, langs de achterwand op een verhoging komt klein station...
Heb nog steeds het idee een stukje Utrecht te bouwen, dus dat kan mooi.
Er loopt ook nog een enkelspoor rond, met een 2 kopstations op links en geheel rechts, deze ga ik gebruiken voor een viola lijntje oid.
Het ziet er in ieder geval alweer levendiger uit.


Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: Keesoldscool on December 20, 2018, 06:03:22 PM
Hallo Steve,

Het plan is zeker meer levendig. Toch even een paar vragen ter verheldering:
- Als ik even uitga van het rechter dubbel spoor en dit even als 'hoofdspoor' neem, wat is je reden om rechts alleen van het binnenspoor een retour te maken naar het station?
- Even uitgaande van hetzelfde hoofdspoor, maar dan naar het linker gedeelte van de tafel, dan zie ik, dat je van dit hoofdspoor gelijk het rangeerterrein opgaat. Er is daar geen ruimte voor het opstellen en splitsen van treinen naar de rangeersporen. Heb jij dat met een reden gedaan of over het hoofd gezien?
- Je 'strooit' nogal met wissels. Ga je (een deel) automatiseren met blokken/seinen?
- Het plan komt mij een beetje over 'als ruimte die over is maar vol leggen'. Wat is je visie achter dit plan en hoe heb je de treinbewegingen in je hoofd? 

Eén ding is mij wel duidelijk: deze lengte is zeker niet eenvoudiger dan mijn H0-baan.
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: StevedeM on December 21, 2018, 12:49:15 PM
Hoi Kees,

Het idee was om een soort boemel lijntje te maken, maar ook eventueel een verbinding met het hoofdspoor.
Maar nu ik er weer een paar nachten over geslapen heb, vind ik ook dit ontwerp niet wat het is.

Betreffende het rangeer terreintje, ook die wil ik daar weer weg hebben eigenlijk.
Ik wil hem toch rechts, in de buurt van het station.
Idee voor links blijft toch meer landschap, een meertje, en een boemel/stop treintje.

Ja ik ga een deel automatiseren, maar dat is puur dat boemel stop treintje die heen en weer blijft pendelen tussen de kleine stations die ik maak, later wil ik er daar 2 op laten rijden, tegen elkaar in.

Ben nu bezig met een nieuw plan....
Heb het rechter deel nu in eerste opzet, en ben er na een nacht slapen nog tevreden over.... wellicht nog iets aanpassen bij de draaischijf.
Doel daar is gewoon opstellen van een paar wagons, en op de draaischijf een paar locs.
Wellicht maak ik de sporen iets anders zodat er bv nog een apart loc werkplaats bij kan o.i.d.

Station bestaat uit 2 dubbelspoors spoorlijnen, met elk 1 extra zijspoor.
1 dubbelspoor is een rondje over de rechtertafel,
de andere dubbelspoor word een rondje over beide tafels...
En de enkelspoor is dan ook een heen en weertje over beide tafels.
Theoretisch gezien kan ik dan 5 treinen continu laten rijden indien gewenst.
Als je 3d mode kijkt moet je nog wel even een verhoging denken achter het station....

en inderdaad.... hoe groter de tafel..... hoe lastiger het word.

Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: Keesoldscool on December 21, 2018, 08:17:56 PM
Goedenavond Steve,

Misschien een aanvullende zienswijze op hetgeen je schreef en ontwierp.
In dit plan is er sprake van een boemeltje op niveau 1. Deze loopt parallel aan het station, wat ik naar achteren heb gebracht. Passagiers moeten dus naar 'boven' voor de boemel. Het boemellijntje is met R2, omdat ik ervan uitga, dat je dit met korte rijtuigen en/of een railbus wil doen. De boemellijn heeft twee passeersporen en je kunt van rijrichting veranderen. Maar dat is niet noodzakelijk. Ook de lus links zou je kunnen vervangen door een kopspoor. De boemellijn heeft geen verbinding met de rechter tafel. Onder het station kun je een rangeergebied inrichten. De draaischijf heb ik op een paar punten aangepast, zodat hij in dit plan past.
Kiek d'r moar es noar.

Edit: New attachment
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: StevedeM on December 22, 2018, 02:32:07 PM
Hi Kees,

Ziet er ook interessant uit.
Wel een stuk minder trein bewegingen lijkt me.
En in totaal 3 keerlussen, is dat bewust ?

Maarrrrrrrr.....
Vanmorgen kwam de vrouw op zolder gluren, ik was begonnen met het frame maken voor de rechterkant..
En nu had ze het idee, omdat ik voortaan vaker op de zolder zou zijn, om er ook een ruimte voor haar, EN een speelhoek voor de kleine meid te maken.
Op zich kan dat prima, en ruimte zat, maar dan heb ik ze liever wel aan de andere kant van de zolder.... .
Dussssss...... word de tafel anders... althans het enige verschil is dat de brug over trappegat verdwijnt, en de linker tafel.... rechter tafel blijft gelijk, alleen het deel geheel rechts van 1.90 word dan 3.60.
Dat deel van 3.60 zit dan wel deels onder een schuin dak  van 45 graden, dat begint op 1m hoogte.
Tafel word op 80cm nivo 0, dus op dat deel kan/moet ik niet teveel de hoogte in, hooguit 1 nivo.

Met andere woorden,... de puzzel begint weer opnieuw

Even snel voor de verplichting van de dag iets in elkaar geflanst..
ben er nu al achter dat het niet uit gaat komen..... de kruisende baan onderin moet gewoon rondom te tafel dan kan de andere wel gekruist passeren.
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: Keesoldscool on December 22, 2018, 05:43:11 PM
Goedemiddag Steve,

Eigenlijk kan mijn ontwerp niet, want op niveau 0 gaan uiteindelijk alle treinen dezelfde kant oprijden. In de keerlus moet eigenlijk nog een 'kortsluiting' komen.
Het boemelijntje heeft een passeerspoor en bij het station de mogelijkheid van spoor te wisselen en dus van rijrichting. Dat zou je een keerlus mogen noemen.
Wat het aantal treinbeweging betreft, klopt maar het plan kan in het midden nog uitgebreid worden. Ik denk, dat je op het boemellijntje gemakkelijk met drie combinaties kunt rijden en dan geautomatiseerd. Op niveau 0 kunnen wel vijf/zes combinaties rijden. Bij de draaischijf kan van alles gebeuren en als je een rangeergebied in het midden zou maken ook van alles. Kortom, je kunt er net zoveel drukte maken als je wil.

Maar goed het plan gaat dus het trapgat in en een nieuw plan ziet het levenslicht. Vrouwen zijn krengen, sirenen en heksen, maar weet jij als man, iets beters dan de andere sekse?  ;D (John O'Mill)
Ik heb je plan even snel gescreend en wat mij direct opviel, was het lusje rechtsboven in. Of je nu links of rechtsom gaat, uiteindelijk kom je er nooit weer. Ook met de hoogtes kom je volgens mij niet lekker uit.
Wil jij bij dubbel spoor links of rechts gaan rijden?
Verder valt mij op, dat de hele baan links eigenlijk alleen maar bestaat uit bochten. Ik denk, dat je die ruimte ook goed kunt inzetten voor de draaischijf en rangeren.

Ik vind het wel leuk om er weer eens mee te freubelen en benieuwd of je jezelf kunt vinden in wat mij is opgevallen.

Paar aandachtspunten:
- Boven en onder is nu onder de dakhelling. Hou je rekening met dit feit, zoals je nu hebt getekend?
- Probeer ongeveer 4 cm (hartafstand) van de zijkanten af te blijven met je spoor. Dit om uitzwaaien van rijtuigen mogelijk te maken.

Paar tips:
- Ik gebruik bij voorkeur de maateenheid mm. Dit, omdat onderdelen ook vaak in mm gegeven worden.
- Ik teken altijd eerst het grondvlak op het raster met raster maat 10. Dan maximaal vergroten, zodat je de besturingspunten zeer nauwkeurig kunt positioneren. Voor het grondvlak neem ik altijd een eigen laag.
- Het grondvlak geef ik altijd hoogtecontour met maat -0,01. Dit voorkomt, dat er zaken buitenbeeld raken. Het vlak zet ik vast.
- Voor de meetlatten gebruik ik ook altijd een eigen laag. Kun je ze handig tevoorschijn halen en wegklikken. Alle meetlatten zet ik vast. Verticaal en horizontaal in verschillende kleuren.
- Bij het ontwerpen werk ik zelf graag met de hartlijn. Minder druk beeld.
- Let goed op in welke laag je aan het werk bent.
- Ik probeer zo weinig mogelijk te werken met passtukjes. Elk passtukje is een contactpunt en dus gevoelig voor storing.

Op het N-spoorforum heb ik gelezen, dat een loc met pantograaf en rail minimaal 51 mm hoogte nodig heeft. Als je 4 mm isolatie onder de rails doet, is de afstand van plaat naar plaat 55 mm. Neem je een plaat van 9 mm, dan is de hoogte tussen twee raillagen dus 64 mm. Blijft liggen of 55 mm voldoende ruimte is om storingen te kunnen verhelpen. Tevens geven ze ook aan 2,5% helling wel het maximum te vinden. 
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: StevedeM on December 22, 2018, 08:30:38 PM
Hallo Kees,
Bedankt voor je uitgebreide reactie weer.
Leuk om op deze manier te sparren met iemand over een ontwerp.
Ik waardeer je input zeer !

Dat het ontwerp het trapgat in kan is niet geheel waar, ik kijk ze geregeld even terug voor ideeën o.i.d.

Betreffende het nieuwe ontwerp, deze heb ik vanmiddag even snel gemaakt.
dan heb ik mijn hoofd een beetje de ruimte, ga vervolgens andere dingen doen en dan komen er wat meer ideeën boven borrelen.
In dit geval was ik met name even benieuwd hoe en wat je kwijt kan.
dat deel rechts met alle bochten gaat ook zeker niet blijven.
en ja, ik heb rekening gehouden met de schuine dak,  eigenlijk zou de tafel 10cm meer naar rechts kunnen, dus die speling heb ik.

Ik weet nog niet of ik links of rechts wil rijden.
Ik rij digitaal, dus dan maakt de richting naar mijn idee niet zo gek veel uit toch ?

Waar ik wel over uit ben is dat ik 2 dubbelspoors lijnen wil hebben die samen komen bij het station, dus 4 sporen in en uit.
En eigenlijk bedenk ik me net dat het "boemellijntje" ook daar wel bij kan, op een meest uiterst spoor.
Ik ga morgen eens aan de slag met het station op rechts, en misschien toch een berg, met bergstationnetje geheel links naast het trapgat, het bredere deel van 125cm is daarvoor goed geschikt.
Maar voor nu die heks weer wat aandacht geven ;-) :-).
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: Keesoldscool on December 22, 2018, 08:49:15 PM
Goedenavond Steve,

Als je digitaal wil rijden is het wel handig om een bepaalde rijrichting te kiezen. Dit om dan te weten welk blok respectievelijk inrijden en welk blok stoppen is.

Bijgevoegd een 'plat' ontwerp met veel speelmogelijkheden. Weekend en regen buiten hè, dus je moet wat te doen hebben.

En een tweede na wat gefreubel met boemelspoor en verborgen sporen
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: StevedeM on December 23, 2018, 08:34:55 AM
Goedemorgen Kees,

Leuk ontwerp,
ik had ook ongeveer zoiets in gedachten, alleen wil ik nog eens kijken of het gespiegeld beter uit de verf komt ,dus station op rechter deel, rangeer links, en nog wat verhogingen.
Nu is het geheel plat.
Ik zie dat je ook wat meer afstand gehouden hebt van de rand, bovenin is die vrij veel, maar daar is het dak een stuk minder schuin..

Nog een idee wat is op komen borrelen....
Station e.d. op laagste nivo houden..... en op het andere deel van de L naar een hoogte van 7cm werken deels... om daar wat sporen te laten verdwijnen...... op de verhoging kan bv het rangeer deel, en zou kunnen aansluiten aan een berg o.i.d.
op die manier kan ik ook mijn wens voor 2x een dubbelspoor makkelijker realiseren denk ik.

Ik denk dat ik het linkerdeel meer plat moet houden, wellicht een verhoging ergens om een spoor te kruisen, maar meer niet ivm het 45 graden dak erboven.
Bovenin en links kan ik wel meer hoogte kwijt, denk dat ik naast het trapgat toch een berg wil, met een stationnetje op bv 15 of 20cm hoog.... dus een helixje.
maar dan 1 spoor wat omhoog gaat van het dubbelspoor, en het andere spoor wat door de berg weer tevoorschijn komt....

ALthans.... zoiets zit in me hoofd.... eerst maar eens zien of het passend te krijgen is.
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: StevedeM on December 23, 2018, 12:54:13 PM
Hop.... even 2 uurtjes zitten klooien.
Met dit als resultaat... Op zich best tevreden zo denk ik.
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: Keesoldscool on December 23, 2018, 06:35:09 PM
Goedenavond Steve,

Een totaal ander plan. In het groot bedrijf lopen dubbelsporen veelal parallel en op gelijke afstand. Wat is jouw motivatie om dit vooral in de bochten niet te doen?
Ben je niet bang, dat de spoordijk vooraan veel van het zicht op de draaischijf wegneemt?
Verder zou ik de relatief lange aanloop naar het driesporig rangeerterrein ook nog eens tegen het licht houden. Is het met dit in gedachte een idee dit rangeerterrein anders in te richten of met de draaischijf horizontaal te spiegelen, zodat je ook een mooiere kijk op de draaischijf krijg?
Voor de rest voldoet het wel aan jouw wens van veel rijden en bewegingen.
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: StevedeM on December 24, 2018, 08:39:23 AM
Hoi Kees,

Ik heb wel een beetje jouw plan als leidraad genomen.
Echter wel de 2 routes geheel gescheiden gemaakt, zodat treinen elkaar daar niet in de weg gaan zitten.

Het enige wat ik ga automatiseren is het enkelspoors lijntje,
daar wil ik bv een hondekop heen en weer laten pendelen (of wellicht 2), en een motorpost wagen of iets dergelijks.
Op de 2 hoofd banen ga ik gewoon handmatig rijden... om die reden wilde ik ze ook gescheiden hebben.
Ik ga 2 multimausen gebruiken, en de pc... dus feitelijk kan ik er 4 tegelijk aansturen straks, zonder te hoeven switchen van loc in de maus of software.

Je vraagt waarom ik in de bochten de sporen niet gelijk hou.
Nou, dat lukt niet zo goed met minitrix rails... als je R3 en R4 naast elkaar legt komt er ruim 10cm ruimte tussen de sporen.
Vandaar dat alle bochten uit dezelfde radiussen zijn gemaakt, en dus niet overal even gelijk lopen.
Ook heb je natuurlijk wat meer ruimte nodig voor de langere wagons.

Bedoel je met het 3 sporige rangeer terrein het einde van de enkelspoors lijn ?
Dat was bedoeld als eindstation voor het boemeltreintje.... en tevens opstelplaats voor de motorpost oid.

Ik heb het rangeerterrein met draaischijf van jou plan gekopieerd, enkel de zijsporen aangepast, en het geheel gedraaid en gespiegeld.
Mede voor het dijkje voorlangs, wilde ik het iets verder ervan weg hebben, zo hou je er gewoon zicht op, en zit het dijkje niet in de weg.
Heb dat gister even uitgetest op de tafel in aanbouw, met een 2 balkjes van 44 hoog (totaal 88mm dus) en dan heb ik vanaf een stoel er nog gewoon zicht op.
Maar wellicht moet er idd nog iets aan aangepast worden, al moet de draaischijf wel op die plek blijven (mag wel omhoog of omlaag) want ik het daar rekening mee gehouden met de balken van het onderstel van de tafel (al kan ik die evt nog wel verplaatsen, alles is geschroeft, en niet gelijmt)

in de bijlage een fototje van de tafel in aanbouw.




Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: Keesoldscool on December 24, 2018, 09:10:10 AM
Goedemorgen Steve,

Mooie ruimte heb je daar. Beetje jaloers op. En nu is het mij ook wel duidelijk wat je probleem is met de dakhelling. In jouw geval is een eventuele 'gebergte' het mooist bij de trap.
Je ambitie met betrekking tot de aansturing is mij nu wel duidelijk. In ieder geval wil je zelf de regie houden. ;D

Wat de afstand tussen R3 en R4 betreft, jij zegt dat er ruim 10 cm tussen zit. De R3 heeft een straal van 329 mm en de R4 een straal van 362,6. 362,6 - 329 = 33,6. Dit is dus hart op hart en met bedding erbij blijft er een afstand over van ongeveer 15 mm. Dit lijkt mij alleszins acceptabel. In mijn beleving kun je de 14917 dus prima samen laten lopen met 14927. Dit heb ik in mijn ontwerpjes ook steeds toegepast. Voor stations betekent dit, dat je in aanloop naar een perron moet gaan verwijden. De mate van verwijding is afhankelijk van de breedte van het gewenste perron.
In jouw plan is het een optie om de twee aparte omgangen in het station gewoon op 33,6 mm te laten zonder er een perron tussen te hebben. Een ander optie is drie sporen op 33,6 mm, waarvan de middelste een doorgaand spoor is. Treinen hoeven daardoor niet elke keer te stoppen bij het station. Ook kan dit spoor gebruikt worden voor goederentreinen, die dan tussen stilstaande personentreinen doorrijden.

Het driesporig terrein is mij nu wel duidelijk in combinatie met de boemeltjes.

Wat de draaischijf betreft, in dit ontwerp moet je altijd vooruit of achteruit naar de draaischijf. Op zich geen probleem, maar je moet altijd vanuit het station opereren. Misschien een optie om al voor het station links een wissel aan te brengen naar het linker rangeergebiedje. Aanvullend dan het boemellijntje tot het passeerspoor midden onder te verdubbelen. De boemel kan dan gewoon rijden en jij kunt op het meest linkerspoor van het station rangeren en dan vandaar af naar de draaischijf.
Kiek d'r moar weer ev'n noar.
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: Keesoldscool on December 24, 2018, 01:28:46 PM
Goedemiddag Steve,

En hieronder bovenstaande in beeld uitgebracht. Kiek...... ;D
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: StevedeM on December 25, 2018, 08:14:12 AM
Goedemorgen Kees,

Nu snap ik het.....
Ik gebruikte steeds de verkeerde combinaties naast elkaar.... bv R4 en R5, en dan krijg je dat verschil wat ik bedoel.
Pak je R3 en R4 gaan ze wel samen. stupid me...

Ik vind je aanpassing zeker een verbetering !
Je hebt ook 1 spoor zichtbaar gemaakt, en 1 verborgen gelaten (vanaf het station omhoog, linksaf richting berg)
is dat bewust ?

Enige puntje waar ik nog een beetje aan twijfel is of het allemaal niet een beetje te plat is.
Maar door het schuine dak zal het weinig anders kunnen denk ik...
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: Keesoldscool on December 25, 2018, 09:26:31 AM
Goedemorgen Steve,

Dank voor de bewierokingen. ;D
Sporen zichtbaar en onzichtbaar heb ik niet zo op gelet, dus onbewust.
Wat het platte betreft, Dit is een ontwerp en op de pc groeien de bomen de hemel in. Ik denk, dat het erg mee gaat vallen. Probeer het ook in verhouding te zien met de werkelijkheid. In veel ontwerpen zie je, dat men van alles op de baan wil hebben: draaichijven, bergen, steden, groot station, groot rangeerempacement, enz. Het hoofd is vele malen groter dan de ruimte.
Het schuine dak heeft ook nog een ander effect, namelijk dat het je blik naar beneden trekt en dan valt het 'platte' niet zo erg meer op. Sterker nog, als je nog meer de hoogte ingaat, moet je door het dak ook naar voren en dan oogt je baan heel ondiep. Maar dat is hoe ik het ervaar. Voor mijn baan heb ik namelijk ook te maken met een schuin dak.
Mijn project staat al bijna een jaar stil. Ik zat er even doorheen, maar ga deze week er wel weer eens kijken.

En als ik je nog een tip mag geven, probeer de onzichtbare sporen zoveel mogelijk met flex te leggen en als je een serie kleine stukje moet gebruiken deze ook te vervangen door flex. Realiseer je goed, dat elke overgang van rail naar rail een mogelijkheid in zich heeft van storing. Adviesprijs Minitrix flex is 5,99 euro. Ik kan natuurlijk niet in je beurs kijken, maar weet wel dat storingsergenissen een hogere prijs hebben.

PS: Mijn tafelframe is van staal en is zogenaamd 'zwevend'. Dus geen last van poten. Zie foto 2
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: StevedeM on December 25, 2018, 10:25:34 AM
Mooi tafeltje !
daar ben ik dan weer jaloers op ;-)

Maar je hebt gelijk,
er zitten al wat hoogte verschillen in, en mijn doel voor NL baan met klein stukje Duitsland past daar goed bij.
ik kan natuurlijk tijdens de bouw van de baan de platte stukken ook op sommige punten bv 1 of 1.5cm omhoogbrengen zo in het landschap een soort lichte heuvels maken... just like real life.

Ja ik ga ook zoveel mogelijk de onzichtbare delen met flex gebruiken.
ik heb er nu een stuk of 12, en uiteraard word alles uitvoerig test gereden en goed vastgezet alvorens het af te dekken.

omdat ik vrij weinig hellingen heb, bedek ik de tafel eerst met platen, en zaag ik later waar nodig openingen om evt er nog bij te kunnen mocht er eens iets ontsporen.
alleen bij de berg gebruik ik het open frame opbouw principe...

Zit alleen nog te denken om de berg wellicht flink hoger te maken , en dan vanaf dat enkele spoor op de berg omhoog rond de berg  een tandrad baantje... dat lijkt me wel grappig, zeker omdat ze tot 25% aan kunnen
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: Keesoldscool on December 25, 2018, 10:44:04 AM
Bijgevoegd nog wat gefreubel met hoogtes en finetuning.

Wat je idee betreft om gaten pas later aan te brengen, wel even het volgende ter overweging: Je moet dan onder de tafel werken en dus boven je macht. Met de aanleg van bedrading moet je er ook al rekening mee houden. Mijn advies: gelijk bij de bouw aanbrengen. Uitgezaagde stukken kun je dan wel weer met een paar latten eronder in het gat leggen.
Ik had al een vermoeden, dat je bij de berg een open onderbouw wilde, daarom heb ik 1 spoor verlegd. Je krijgt daardoor meer ruimte.

Je kunt de tafel ook gaan bedekken met lagen XPS. Dit kun je in verschillende diktes krijgen en laat zich gemakkelijk modelleren.
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: StevedeM on December 25, 2018, 10:52:59 AM
Nee zo bedoel ik het niet,
Ik kan het van bovenaf er zo uithalen met een multitool.
Maargoed, dat komt vanzelf goed.

Ik bedek de plaat inderdaad ook met een sort xps, zodat ik er beekjes e.d. uit kan snijden.

Anyway..... plan word steeds mooier zo.
Heb die laatste van jou even aangevuld met het tandrad baantje....

Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: Keesoldscool on December 26, 2018, 04:23:22 PM
Hoop, dat je tandradbaantje zo past ivm. de dakhelling, maar dat zal de tijd en de hoogte leren. Anders kan hij misschien ook van achteren naar voren komen langs de dakhelling.
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: StevedeM on December 27, 2018, 07:34:27 AM
aan die zijde is het dak minder schuin.
Maar idd.... tegen die tijd eens zien hoe het uitkomt.

Vandaag maar eens zien of we toe kunnen komen aan het eerste stukje rails te plaatsen.
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: StevedeM on January 17, 2019, 10:52:11 AM
Inmiddels ligt 60% van de rails,
ben nu bezig richting de berg, van beide zijde.... het overige ligt al op het rangeer deel en het berg deel na dus.

gaanderweg nog wel paar aanpassingen gedaan, met name meer rails en wissel toegevoegd.
Tevens een grote keerlus zodat ik treinen kan keren, moet aleen nog uitzoeken of een keerlus op deze wijze wel haalbaar is.
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: Keesoldscool on January 17, 2019, 06:21:59 PM
Goedemiddag Steve,

Wordt zo wel veel spoor en weinig scenery. Het doodlopend spoortje, wat naar rechtsboven gaat lijkt mij niet verstandig. Je hebt ten eerste een lange echt steile helling en het is door de helling niet echt te gebruiken voor rangeren. Ik heb het weggehaald en het rangeergebied ook wat aangepast, waardoor er wat langere opstelsporen komen. Oa. de rangeerwissels met kleine radius vervangen door die met een grotere radius. Dit geeft minder kans op derailling, als je wat zwaardere combinaties moet positioneren.
De draaischijf heb ik ook wat gedraaid, zodat je bij het plaatsen van locloodsen wat meer inkijk hebt in de loodsen
De keerlus zou zo kunnen, wel goed nadenken waar de keerlusmodule dan moet komen.
De korte spoortjes naar beneden aan het spoor naar de draaischijf zijn waarschijnlijk opstelspoortjes van locs?


Maar goed, wie ben ik?
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: StevedeM on January 18, 2019, 01:00:11 PM
Hoi Kees,

Je hebt wel gelijk, op dat deel van de tafel is het veel spoor.
maar anderszijds is dat in het echte bedrijf op sommige stukken ook.
Nu wil ik niet perse het echte bedrijf nabootsen, het blijft toch grotendeels fantasie.

Mijn idee achter dat doodlopende spoor wat naar rechtsboven gaat, dat is feitelijk een verlenging van het boemel ijntje,
ik ga daar met een wadloper, of arriva stel over rijden.
idee was om over de verborgen sporen een dorpje te maken, met dus dat eindstation, en onderaan de verhoging, bij het water een strandje.
Ik ga hem dus wel terugplaatsen,  het steigings percentage is voor die treinstellen geen probleem. dat heb ik al uitgetest.

De langere opstelsporen zijn overigens wel een verbetering ! die laat ik zo,
en inderdaad, de korte zijsporen zijn voor de locs, wellicht plaats ik ze nog iets naar voren, en trek ik de achterste iets door voor een loc werkplaats oid.
Tevens ben ik er nog niet uit of de draaischijf nu wel of niet moet blijven.
Ik heb hem, dus zonde om niet te gebruiken, anderszijds, het is wel meer iets voor de oude locs, en ik heb vrijwel allemaal moderner spul.
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: Keesoldscool on January 20, 2019, 02:04:42 PM
Goedemiddag Steve,

Het is jouw baan, dus jouw beslissing. En ook jouw fantasie.
Het verhaal over het doodlopend spoor is mij nu helder. Gelukkig kan een Wadloper op een fantasiebaan ook de bergen in.
Wat de draaischijf betreft, ook in het modern bedrijf hebben sommige landen ze nog steeds in gebruik, dus dat is geen punt. En hem dan gebruiken voor oudere locs kan ook een mooi scenerybeeld oproepen, zeker als je de hand kunt leggen op een paar defecte locomotieven en daar naast de loods iets van een sloperij optuigt.
Op mijn baan ga ik ook een draaischijfje maken. Eén om de loc 180 graden te draaien, zodat het weer in de goede richting voor wagons komt. Op deze manier creëer ik een keerlus op een klein oppervlak.

Ik ben wel benieuwd naar je verdere ontwikkelingen, dus blijft posten.
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: StevedeM on January 25, 2019, 10:47:23 AM
Hoe doe je dat eigenlijk, de draaischijf gebruiken als keerlus ?
Heb je daar dan alsnog een keerlus module voor nodig ?

Op zich wel leuk idee wat je voorstelt met de draaischijf.... dus hij blijft !

Ik zal binnenkort eens wat foto's plaatsen,
Er is al e.e.a. geplaatst, en er staan 2 handgemaakte bruggen.
Title: Re: Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang
Post by: Keesoldscool on January 25, 2019, 06:50:13 PM
Goedenavond Steve,

Bijgevoegd mijn laatste versie: 066.

Omdat ik met Märklin k-rail ga werken, zijn keerlusmodules niet nodig. Mijn draaischijf zal dan ook maar ongeveer 250 mm in doorsnee worden. Ik ben nu bezig met Arduino en een stappenmotor, wat ik als aandrijving wil gaan gebruiken. Met dit plan hoef ik alleen maar 180 graden te draaien. Maar ik ben wel nog het één en ander aan het prutsen om te kijken welke mogelijkheden er meer zijn.