News:

Due to heavy spamming attempts on this forum, automatic registration has been disabled. We will approve registration requests as quickly as possible (unless you're a spammer of course :) )

Main Menu

Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang

Started by StevedeM, November 28, 2018, 11:03:34 AM

Previous topic - Next topic

StevedeM

Ik ben er nog even mee doorgegaan, en dit is het resultaat...
Hoewel ik er tevreden mee ben, kreeg ik gisteravond nog een idee, dus ik ga er nog 1 maken, en dan afwegen welke er gebouwd gaat worden.


StevedeM

In het kader van het roer om.....

Totaal iets anders gemaakt, veel speelser. Minder langs de kantjes rijden..... en heel veel meer werk om te bouwen straks ;-)

Keesoldscool

#17
Goedemorgen Steve,

In het kader van het roer om nog even een kooltje op het vuur:

Langs de rand werk je met veel buitbogen. In het rijdend verkeer zijn buitenbogen niet het mooiste om te zien. Je kijkt dan veel tussen de wagens. Is het niet een idee om je draaischijf in het middenblok te situeren, zonder een spoor er omheen. Je zou dan het station op niveau 1 achteraan kunnen situeren, waardoor je baan als het ware een helling wordt. Het geeft je ook meer mogelijkheden links en recht om te werken met een helix. En meer ruimte voor scenery.
Zie attachment

Met vriendelijke groet,

Kees
Grtz. Kees

StevedeM

Hoi Kees,

Thanks voor je idee !!
op zich een goed idee ook, al lijkt mij de opzet van de baan weer wat saaier om naar te kijken.... meer rechtuit stukken, en meer "langs de kanten rijden"

Ik heb gister eens een primitief tafeltje gezet op de plek waar de baan komt.
Nadeel is dat het onder een 45 graden schuin dak is.
en wat blijkt, daar heb je flinke hinder van als je met de bouw van bv scenery en het leggen van rails bezig bent,
Je moet je hoofd dan geknikt houden, en dat is met mijn whiplash geen succes.

Na overleg met de vrouw ga ik de baan in de lengte richting van de zolder plaatsen, daar is ook een schuin dak, maar de helft maar van 45 graden, dus kan ik gewoon normaal staan e.d.
Dus ik moet terug naar de tekentafel,
Word wel een baan van totaal 6.85
waarvan 1 deel 230x100 word, dan een brug over het trappengat van 90cm, en dan nog L vormig stuk van 365x180 en 100 diep (zijstuk 85 diep)
Zal binnenkort de eerste opzet hier plaatsen,
het is nogal een gepuzzel.

Ik heb het idee om op het grote stuk het station, stukje stad en industrie te maken, vrij plat allemaal. en op het 230 stuk een kronkeling door iets van bergen o.i.d.

Keesoldscool

Hallo Steve,

Met N-spoor en dan 6,35 m kun je heel veel doen. Een kopstuk van 2,3 bij 1 m geeft extra mogelijkheden. Ik ben wel benieuwd naar een schets van het beschikbare oppervlak en bijbehorende maten.
Uit je commentaar maak ik op, dat je graag bewegingen ziet op de baan. Het is dus waar, dat het wat saaier oogt. Daarentegen heb je wel mogelijkheden om met meerdere treinen tegelijk te rijden en veel verrassingselementen hebt. Maar even goede vrienden. Ik was gewoon voor de lol bezig. Ik deed het wel vaker op fora, maar ik ben op dit forum na, met alle fora gestopt.
Benieuwd waar je mee komt.
Grtz. Kees

StevedeM

Het is zeker een mooi plan wat je gemaakt hebt, begrijp me niet verkeerd.
Nogmaals bestudeerd, en je hebt gelijk dat het er verassende sporen in zitten, bv van achteraf onder het station door naar de draaischijf.

Is dat overigens niet tricky, zoveel wissels uit het zicht ?

StevedeM

OWja, tot nu toe heb ik dit gefabriceerd,
maar nog lang niet tevree mee.

Twijfel ook nog steeds over de plaats van de baan.
Zoals onderstaande, of zoals we eerder vanuit gingen, de M vorm.

Keesoldscool

#22
Goedemiddag Steve,

Ik denk, dat de constructie van de tafel wel zodanig te maken is, dat je goed van onderen bij de wissels kunt. Maar je hebt wel een punt. Aan de andere kant zijn goed gelegde wissels niet vaak de aanleiding tot ontsporingen, eerder de te hoge snelheid, waarmee een wissel wordt genomen.

Een baan in de lengte is wel erg mooi, doordat je meer kunt doen met landschapselementen zonder dat het kunstmatig aandoet. Zo om je heen kijkende zie je vaak betrekkelijk kleine tafels met een groot station en bergen en wel zodanig, dat de verhoudingen zoek zijn.

In je huidige plan is de inham het trapgat? En over welke breedte van de zolder kun je rechtop lopen?
Grtz. Kees

StevedeM

Dat is waar, e.e.a zal rustiger ogen doordat het wat verder uit elkaar ligt.

Klopt, dat open stuk is het trappengat, ik ga daar langs de wand met een brug met 4 sporen, en 10cm eronder nog een enkelspoor voor het boemeltreintje.

Keesoldscool

Is er ook een reden, dat je dit ontwerp in Minitrix doet?
Ik heb geen idee wat een baan doet, als je de diverse spoorsoorten/-merken door elkaar doet.
Fleissmann is nu eigendom van Roco en marktleider in spoor-N, dus continuïteit is daar wel gewaarborgd.
Ik weet niet wat het verschil is tussen de Fleissmann-N en Fleissmann-picolo.
Ook weet ik niet wat het voorland is van mini Trix, maar aangezien het onderdeel uitmaakt van Märklin, zal continuïteit ook wel gewaarborgd zijn. Maar met Minitrix heeft Märklin wel een concurrent van zijn eigen Z in huis.

Misschien ook wel eens wijs om dit eens tegen het licht te houden en een keuze maken met welk railsysteem je verder wil.
Grtz. Kees

StevedeM

Hi Kees,

Daar is een vrij simpele verklaring voor,
ik heb nog heel veel rails van "vroegah" van minitrix en fleischman picolo,
de picolo rails ga ik gebruiken voor het schaduwstation en helix, of verborgen delen
De minitrix rails ga ik gebruiken of zichtbare delen, omdat daar geen bedding onder zit, en ik die zelf wil maken, dat ziet er realistischer uit dan die plastic picolo.
Waar ik rails te kort kom koop ik bij, en dan koop ik de fleischmann zonder beding.
De maten van gelijk aan die minitrix, in ieder geval van de rechte stukken (bochten dacht ik ook)

Ik heb die rail schoon gemaakt, en verwerkt in mijn test baantje, de digi locs rijden er net zo goed op als op de nieuwe..

StevedeM

nog een aanpassing links gedaan....

Keesoldscool

Ik dacht, ik klooi ook nog eens wat.
Grtz. Kees

StevedeM

Hey kees,

Bedankt weer,
ik probeer het te doorgronden,
maar ik denk dat het me niet lukt, omdat ik een paar loze sporen zie.

bovenin, de dubbelspoors, heeft een dubbelspoors aftakking , deze heb je als 2 opstelsporen gemaakt ? klopt dat ?
De dubbele spoorlijn, geheel rechts, loopt enke naar de draaischijf ?? klopt dat ?
Verder heb je aan de draaischijf vrij lange sporen gemaakt, wat is daar het idee achter ?  want een hele trein krijg je daar niet op, tenzij je wagon voor wagon via de draaischijf erop zet.

het geeft me wel weer wat input overigens...

Keesoldscool

#29
Goedemiddag Steve,

Het is meer kijken naar de diverse soort bewegingen en speelplezier. Uit jouw plannen maak ik op, dat je graag materiaal ziet rijden. Dus dubbel spoor is dan bij na een must. Op deze lengte kun je verschillende blokken parallel maken en dus ook met meerdere combinaties achter elkaar rijden. Ik ben uitgegaan van rechts rijden en op deze manier kun je ook alle sporen van het station bestrijken. Voor het station heb ik een los spoortje gelegd om aan te geven, dat je daar nog iets van rangeren kunt doen, mocht je nog wat meer willen rangeren.
Bovenin heb ik inderdaad een dubbel opstelspoor gemaakt. Dit om aan te geven, dat dit kan, maar kan ook weggelaten worden.
Wat de draaischijf betreft, Verkeerde attachment :(.
De lengte van de sporen aan de draaischijf heb ik gemakshalve met de 14902 gedaan, maar kan natuurlijk korter. Het lijkt mij, dat er lokloodsen moeten komen en de raillengte kan dan aangepast worden aan de loodsen. In ieder geval heb je nu wel ruimte voor een BW met waterkraan, kolenvoorraad en asputten. ed.
Met kortere sporen zou je zelfs een keerlusje kunnen maken om alles heen.
Bijgevoegd de juiste bijlage.
Maar het is vooral om je mogelijkheden te laten zien in rijden en verrassingen. Als je bijvoorbeeld de opstelsporen niet gaat gebruiken, kun je daar natuurlijk wel iets creëren met bergen, haarspeldbochten en/of terrassen. Dus scenery.
En last but not least, er is natuurlijk nog heel veel anders te bedenken.
Wat ik ook altijd probeer te bereiken is zo weinig mogelijk buitenbochten om te voorkomen, dat je tussen de wagens kijkt.
Grtz. Kees