News:

Due to heavy spamming attempts on this forum, automatic registration has been disabled. We will approve registration requests as quickly as possible (unless you're a spammer of course :) )

Main Menu

Hulp bij baan-ontwerp H0 M-rails.

Started by hbbs, July 25, 2011, 10:44:07 PM

Previous topic - Next topic

hbbs

Mijn naam is Henk, en ik ben een , zeg maar, nieuweling als het om modeltreinen gaat. Ik wil analoog blijven, en ben in het bezit van veel M-rails, wissels, draaischijf,enz., een aantal stoom-loc's, passagiers-wagons en veel goederen-wagons. Nu heb ik een nieuwe tafel, van 2 bij 3 meter, gemaakt, voorzien van 12 wielen.
Ook heb ik AnyRail aangeschaft om hiermee een baan te ontwerpen. Maar dit lukt niet echt.
Ik zou in meerdere nivo's willen gaan rijden, maar moet wel rekening houden met een schuine wand van de kamer, aan de lange zijde van de tafel. Ook wil ik een bovenleiding gaan gebruiken voor de el-locs.
Ik heb overal op internet gezocht maar nog niet echts iets gevonden.
De baan is niet gebonden aan een periode ofzo, ik vind het gewoon leuk om zoveel mogelijk rails in het plan te hebben.
Wie kan mij helpen?

santerdam

Henk,

Het is me niet helemaal duidelijk wat je probleem is.

Je schrijft "AnyRail aangeschaft ...... Maar dit lukt niet echt."
Bedoel je daarmee dat je niet weet hoe Anyrail werkt of heb je problemen met het opzetten van een idee voor een baanplan ?

Overigens is "zoveel mogelijk rails in het plan te hebben" niet echt gebruikelijk - het resultaat wordt niet erg fraai. Het is een wel vaker voorkomend fenomeen om de baan helemaal vol te proppen met rails. Bedenk ook dat het een dure hobby wordt met zo extreem veel rails en wissels.

Sander

hbbs

Sander,
Om eerlijk te zijn heb ik dus twee problemen. De eerste is een banen-plan idee en de tweede is het gebruik van AnyRail.
De rails, wissels, enz., is geen probleem, die heb ik voldoende. Het zal wel niet gebruikelijk zijn om veel rails te leggen, maar dat vind ik nu juist wel leuk.
met vriendelijke groeten
Henk.

santerdam

Henk,

Het eerste probleem zou je kunnen oplossen door te gaan kijken naar baanplannen van anderen. Knelpunt is wel dat jij de baan massief wilt vullen met rails - daar zul je niet veel zinvolle voorbeelden van vinden.

Het tweede probleem lost zichzelf wel op als je begint met eenvoudige potloodschetsen uit te werken met Anyrail. Begin eens gewoon met een paar kleinere ontwerpen.

Sander

David

Misschien kun je hier wat inspiratie vinden:
http://www.marklinfan.com/f/topic.asp?TOPIC_ID=828&

Een andere site met veel baanplannen vind je hier:
http://www.freetrackplans.com

In het algemeen kun je het beste een baanplan maken en hier op het forum posten. Als je dat in het Engelstalige deel doet kun je meestal rekenen op veel reacties.


David.
David Hoogvorst. Founder and Owner of DRail Software. Creator of AnyRail.