News:

Due to heavy spamming attempts on this forum, automatic registration has been disabled. We will approve registration requests as quickly as possible (unless you're a spammer of course :) )

Main Menu

Treintafel van newbie

Started by jeemka, October 13, 2013, 02:55:22 PM

Previous topic - Next topic

jeemka

Na de hele AnyRail handleiding te hebben doorgelezen, ben ik mijn treintafel gaan tekenen. Op zich gaat dat goed, maar ik kan de lijn niet sluiten. De handleiding vermeldt "Als u de lijn afsluit door het beginpunt nogmaals aan te klikken sluit de figuur zich." Maar enkel- of dubbelklikken, het lukt me niet. De lijn blijft aanwezig met alle puntjes. Ook bij een vlak maken krijg ik de figuur niet gesloten. Waar kan ik overigens de kleur van een vlak wijzigen?
Jaap

BritsTukker

Welkom, Jaap.
Kan je jou .any bestand toevoegen om te zien wat je doet. Als ik een lijn tekent met verschillend punten en eventueel kom ik terug bij de beginpunt, dan sluit het altijd af voor mij met een dubbelklik, zo het is onduidelijk wat je verkeerd doet.

Als je een vlak heb geselecteerd, dan verschijnt de kleuren opties en voor lijn en voor vlak (en ook lijn dikte) boven op de 'ribbon'.

David

Jaap, dit is inderdaad een foutje in de handleiding.
Sinds enige tijd is dit niet meer mogelijk, maar kun je de lijn wel sluiten door op Lijn->Vlak te klikken. Handiger is het om gelijk de functie 'Vlak toevoegen' te kiezen.

De kleur van het vlak kun je aanpassen door het te selecteren (klik op de rand), en een kleur te kiezen boven in het 'Lint' (menu).

David.
David Hoogvorst. Founder and Owner of DRail Software. Creator of AnyRail.

jeemka

Beste David,

Bedankt, dit is gelukt. Ik heb begin en eind van de lijn dezelfde coördinaten gegeven. Daarna in een vlak omgezet. Maar toch nog een vraag: de puntjes blijven altijd zichtbaar, en dus makkelijk selecteerbaar. Daardoor is er het gevaar van ongewilde aanpassing, eigenlijk wil ik de treintafel als vast zetten, die is immers van hout. ;)
Kan ik er dan wellicht een gebruikersobject van maken?

Groet, Jaap

David

Je kunt beter een van die twee punten weghalen.
(selecteren en 'Delete' op het toetsenbord). AnyRail maakt zelf de sluitende lijn.

Om het object te fixeren zijn er twee betere oplossingen:
1. Plak het object vast. Dan kan het niet meer worden aangepast.
2. Nog beter: zet het in een aparte laag en zet deze laag op slot. Het voordeel hiervan is dat je de treintafel ook snel zichtbaar en onzichtbaar kunt maken.

David.
David Hoogvorst. Founder and Owner of DRail Software. Creator of AnyRail.

jeemka

Beste David,

Bedankt, helemaal duidelijk, dat werkt. Wat betreft het sluiten van de lijn, kan je dat ook in de handleiding aanpassen?

Groet, Jaap