News:

Due to heavy spamming attempts on this forum, automatic registration has been disabled. We will approve registration requests as quickly as possible (unless you're a spammer of course :) )

Main Menu

baanontwerp

Started by Hans van de Ven, March 19, 2018, 08:17:01 PM

Previous topic - Next topic

Hans van de Ven

Binnenkort ga ik op zolder een nieuwe baan aanleggen, Eckerhoogte (naar de naam van mijn vrouw en de locatie in huis). Bijgaand het ontwerp. Heeft er iemand nog suggesties? Ik hou me aanbevolen!

Keesoldscool

Hallo Hans,

Heb je baan even bekeken en heb een aantal vragen:
- Ga je werken op 1 niveau?
- waarom het knikje in het station?
- waarom zo'n bochtig rangeerterrein?

Groet,

Kees
Grtz. Kees

Hans van de Ven

Hallo Kees,

Dank voor je reactie. Nee, er zitten wel degelijk meerdere niveaus in. Het schaduwstation op -3 t.o.v. de linkerpoot. De rechterpoot op -14. De grote driehoek vooraan (het rangeer- en industrieterrein) ligt op +9, het station (de driehoek daarachter) op +15.
Het knikje wordt in werkelijkheid een heel flauwe boog. Dat vind ik mooier dan een kaarsrecht perron.
Vind je het rangeerterrein zo bochtig? Ik zag weinig andere mogelijkheden op die driehoek. Heb je suggesties?

Groet, Hans

Keesoldscool

#3
Misschien heb ik wat ideeën. Zie bijlage: Eckerhoogte_001. Bij het station de knik veranderd in een meer vloeiende boog. Het rangeren dubbelspoor gemaakt en wat uitgebreid. Hierdoor zijn meer bewegingen mogelijk. Om dit mogelijk te maken extra omloopspoor. Immers, je kunt het rangeerterrein maar van één kant op en op deze manier kun je met meerdere combinaties rangeren en omlopen.
Kijk maar wat je ermee doet. Ik vind het gewoon leuk om een beetje te stoeien en als je het niets vindt, geen probleem.

In een ander topic heb ik mijn baan gedaan. Deze kent ook meerdere lagen. Daar mag je ook gerust op schieten.
Grtz. Kees

Hans van de Ven

Hoi Kees,

Dat ziet er goed uit. je hebt niets gewijzigd aan de grootte van de 'driehoeken'. Die tafelconstructie kan ik dus ongewijzigd bouwen en dan ter plekke zien of ik al die sporen kwijt kan (en toch nog aankleedruimte, voor gebouwen, wegen, etc., overhoud). Meer opstelsporen is zeker wenselijk, want goederenwagons kan ik niet zomaar in het schaduwstation zetten; dan moet er voor het gemak een loc aan gekoppeld blijven. Dank je!

Hans