• Welcome to AnyRail Model Railroad Forum. Please login or sign up.
 
October 24, 2020, 06:09:12 am

News:

Due to heavy spamming attempts on this forum, automatic registration has been disabled. We will approve registration requests as quickly as possible (unless you're a spammer of course :) )


PeBu Trackplan - Nederlandse reacties

Started by Keesoldscool, May 22, 2018, 06:49:41 am

Previous topic - Next topic

Keesoldscool

May 22, 2018, 06:49:41 am Last Edit: May 22, 2018, 12:40:42 pm by Keesoldscool
Hello Peter, hallo Peter

What are stabling tracks? Wat bedoel je hiermee?

Greets, Mvg.

Kees
Grtz. Kees

Peter Buyk

Kees, with stabling tracks I mean "opstelsporen" in Dutch, maybe I used the wrong words in English

Tom, thanks for the ideas, they are very welcome

Keesoldscool

Hallo Peter,

Bijgevoegd een idee met rangeeremplacement. Je kunt tevens van het binnenspoor uitwaaieren naar het derde spoor. Dit spoor kun je onderlangs gebruiken om achterwaarts het rangeer emplacement op te kunnen komen.
Dit spoor loopt verder naar links naar beneden en kan dus naar schaduwstation.
Dit plan heeft best ook veel nadelen. Je zult boven nog een keerlus moeten zien kwijt te raken. Maar dat kan wel.

Ik ben wel heel benieuwd, wat jij eigenlijk wil met je baan. Wil je alleen rijden, rijden en scenery of juist veel scenery?

Ik vraag dit, omdat ik persoonlijk de baan weinig verrassingselementen vind bevatten en gezien de ruimte die je hebt voor een dergelijke baan er wel leuke verrassingselementen in te bouwen zijn.
Grtz. Kees

Peter Buyk

Kees, bedankt voor je inbreng

Dat er weinig verrassingselementen in mijn baanplan zitten heb je helemaal gelijk, ben nog steeds zoekende.
Mijn eerste idee was om in het midden van het baanplan een fictief stadje te bouwen, maar ik kom steeds meer tot de overtuiging dat dat toch een beetje saai gaat worden (alles wordt heel voorspelbaar)
Misschien is het beter om een "thema" te kiezen en van daaruit het baanplan te ontwerpen, tevens moet er ook een schaduwstation (verborgen) komen om meer variatie op de baan te brengen.

Het mooiste zou voor mij zijn dat ik op het zichtbare gedeelte veel treinbewegingen kan laten plaats vinden en door gebruik te maken van een schaduwstation er meer verrassingselementen in komen.

De aansturing van de baan moet digitaal (computer gestuurd) worden.

Keesoldscool

Hallo Peter,

Uit je antwoord maak ik op, dat je dus een rustige scenery wil. Je wilt veel treinbewegingen en de nodige verrassingselementen. Dat roept de volgende vragen op:
- Wil je veel treinbewegingen in een stedelijke omgeving?
- Wil je veel treinbewegingen in een industriële omgeving?
- goederen of personen of een mis? En bij mix, wat moet dan ongeveer de verhouding zijn?

Ik ben op het gebied van de modeltrein als het ware een herintreder. Ik heb ook veel banen bekeken en ook het nodige opgezocht op het internet. Waar ik zelf in het begin veel last van had, was dat in mijn hoofd de ruimte vele malen groter is dan de fysieke ruimte. Ook wilde ik teveel. De goede - helaas te vroeg overleden - Godfried Bomans zei ooit: "Schrijven is schrappen". Dat was in de jaren 70. Naar nu vertaald is het: "Ontwerpen is schrappen".  Ik heb zelf een ruimte van 3 bij 2,5 m en gebruik H0. In deze ruimte zit ongeveer 120 m rails. Van al dit spoor is misschien 20 zichtbaar. Dat houdt dus in, dat er veel treinbewegingen 'verborgen' zijn. Maar hierdoor dus ook veel verrassingselementen.Vanwege de geringe ruimte en lengte heb ik ook gekozen om niet met lange personenrijtuigen te gaan rijden. Mijn personenvervoer gaat met een railbusje en de rest is goederen met veel passeerbewegingen en een klein beetje rangeren. Als je 'Ik steel als de raven 3railforum' in Google typt, kom je wel bij mijn ontwerp.

Ik vind het wel leuk om met mensen mee te denken, dus ik ben ook wel benieuwd naar de antwoorden van jou.

Greets

Kees
Grtz. Kees

Peter Buyk

Kees, hier een paar antwoorden op je vragen

Het doel is veel treinbewegingen in een industriele omgeving aangevuld met een wat "dorpskarakter" (geen bergen endergelijke)
Het gaat een mix worden van personen en goederenvervoer, de verhouding zal ongeveer 25% personen en 75% goederen, voor het personenvervoer komt er zeker een Hondekop (Mat 54)

Wil als het mogelijk is het "schaduwstation" dicht bij de grond bouwen, zodat ook hiervan nog redelijk wat zichtbaar is om naar te kijken
Het is niet de bedoeling om met lange treinen te gaan rijden, zit te denken aan bijvoorbeeld 1 loc met maximaal 4 wagons

Keesoldscool

Hallo Peter,

Ik ben wat aan het knutselen geweest en heb een zichtbare baan, een daalspoor, wat overgaat in een helix en een schaduwstation. De helix kun je meerdere keren kopiëren, waardoor je met het schaduwstation lager komt.
In het schaduwstation zit linksboven een extra set wissels. Hierdoor verdubbelt het aantal opstelsporen en kun je treinen, die achter een ander staan toch wisselen. Omdat je werkt met een schaduwstation en 1 helix is een keerlus boven nodig.
Een ander optie is dat je gaat werken met twee helici. Dan kunnen de keerlussen in het schaduwstations. Schiet er maar op en als het niks is, dan is de prullenbak groot.

Met vriendelijke groet,

Kees
Grtz. Kees

Peter Buyk

Bedankt voor het meedenken Kees, we gaan ermee aan de slag om te kijken of het werkbaar is voor mij

Peter Buyk

Kees, ik zie dat je in het ontwerp een groot aantal "handbediende" wissels hebt gebruikt, omdat ik computer gestuurd wil gaan rijden is het volgens mij noodzakelijk dat ik deze wissels vervang "voor electrische bediende" wissels, dit kan ik zonder problemen door voeren neem ik aan??

Keesoldscool

Hallo Peter,

dat is geen enkel probleem. Ik ben nog wel aan het kijken of ik ook iets kan bedenken met een helix links en rechts en dan twee schaduwstations op twee verschillende niveaus. Maar dat is nog niet klaar. Lastig vind ik wel het grote verschil tussen radius 2 en 3. Misschien een tussen vorm bedenken met flexrail. Hoe sta jij tegenover flexrail?

Met vriendelijke groet,

Kees
Grtz. Kees

Peter Buyk

Kees,

Met flexrail heb ik geen enkel probleem, volgens mij is het haast ook bijna niet mogelijk om geen flexrail te gebruiken, in de bochten waar ik zonder problemen R4 en R3 kan gebruiken wil ik deze toepassen, op alle andere locaties waar ik problemen tegen ga komen wil ik kijken of dit op te lossen is met flexrail.

Keesoldscool

Hallo Peter,

Bijgevoegd een plan met dubbele helix. Hier ligt achter onder de tafel op halve hoogte een schaduwstation en lager aan de voorkant nog één. Verder vlak onder de tafel aan de voorkant een paradespoor, die naar de helix gaat.
Vanzelfsprekend kun je het aantal wendingen van de helix vergroten of verkleinen. Ook heb ik weer handbediende wissels gebruikt in het ontwerp. Sorry, macht der gewoonte. In de binnencirkel heb ik niet gedaan, dus kun je nog van alles bedenken. Ook het rangeerterrein kan nog alle kanten op.
Door de schaduwstations kun je met veel combinaties rijden, die van links of van rechts kunnen komen. Kijk er maar eens naar.

Groet,

Kees
Grtz. Kees