News:

Due to heavy spamming attempts on this forum, automatic registration has been disabled. We will approve registration requests as quickly as possible (unless you're a spammer of course :) )

Main Menu

Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang

Started by StevedeM, November 28, 2018, 11:03:34 AM

Previous topic - Next topic

StevedeM

ah nu is het me duidelijker.
Grappig dat je dat stoort van de buitenbochten, zelf stoor ik me daar niet aan, zeker met R3 of groter valt die inkijk wel mee.

Het klopt dat ik iets van een loc loods ga plaatsen,  maar meer voor moderner spul, ik heb geen stoomlocs oid.
Dus die hoeft ook niet echt een prominente plek te krijgen.

ik ga ook weer eens puzzelen...

Keesoldscool

Hallo Steve,

Ik ben natuurlijk wel een H0-rijder, dus de gaten zijn wat groter. :D In mijn ontwerp, wat je hier ook kunt vinden, moest ik wel een buitenbocht opnemen, maar ga wel kijken, wat ik met scenery kan doen om het zoveel mogelijk te camoufleren.
Als je geen stoomspul hebt, dan is een BW inderdaad niet nodig en kun je leuke sporen naar en rond de draaischijf maken. Paar voorbeelden:
- https://picturepush.com/nl/public/7158455
- https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=50441.0;attach=63018;image
- https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;topic=42072.0;attach=38914;image

Maar ik ben wel benieuwd naar je aanpassingen.
Grtz. Kees

StevedeM

#32
nou.... het valt niet mee..
Had iets leuks in me hoofd, maar het komt niet uit de verf.....
Wellicht door de beperkte lengte van de 2 tafels.

De linker kleine tafel wil ik de dubbele baan wel zo graag houden,
Daarnaast een enkel spoors speels lijntje waar later een wadloper, of ariva stel overheen gaat..

Daartussen had ik eerst het ideee een meer te maken,
maar ik zie liever meer rails, dan meer scenery, dus moet het industrie/rangeer worden, dat is gelukt, maar wellicht iets TE statisch.

Wat vind jij ?

Keesoldscool

Goedemiddag Steve,

Links:
Baanplan 7 neemt de brug veel zicht weg op het 'speel-plezier'. Persoonlijk zou ik daar niet voor kiezen.
Baanplan 4 vind ik weinig speelplezier hebben.
Baanplan 6 is net als plan 7. De brug onttrekt het rangeerterrein teveel aan het zicht.

Rechts:
Baanplan 6 is in mijn ogen 'volgeplempd'.
Baanplan 7 zit de 'drukte' vooraan en is achter 'saai'.
Baanplan 4 zie links.

Ik kan, denk ik, je dillema's voorstellen. Het is ook geen eenvoudige opgave.
Gewoon eens ter overweging:
Eigenlijk wil je gaan rijden met materiaal vanaf tijdperk vier. Geen stoomlocs. Dan is de vraag in hoeverre een draaischijf een onderdeel moet zijn van je bedrijf. Immers, met het verdwijnen van de de stoomlocomotieven, verdween ook de noodzaak van draaischijven met locloodsen. Het diesel en elektrisch materiaal ging naar meer gecentraliseerde werkplaatsen.
Als je een station wil, dan zul je eens moeten kijken met welke lengtes je wil gaan rijden. Des te langer de treinen, des te meer ze prominent op de baan aanwezig zijn. Een rondje voor een lange trein lijkt minder lang dan voor een korte trein. voor kortere treinen kun je nog iets bedenken in de vorm van niet zichtbare parkeersporen onder niveau 1.
Wat is je doel met je baan? Ga je automatiseren of ga je handmatig rijden? Dit kan ook van belang zijn voor het ontwerp van je baan.
Je geeft aan minder aandacht te willen voor je scenery, maar bent wel bezig met industrie. Welke vorm van industrie wil je realiseren? Ook dit kan van belang zijn voor je sporenverloop.

Ik ben al twee jaar bezig met mijn ontwerp en ben nog steeds niet tevreden. Nu heb ik voor H0 ook wel een lastig formaat, maar gaandeweg het denk- en ontwerp-proces heb ik gemerkt, dat ik een ontwerp wil, die nooit afkomt. Mijn ontwerp kende op zijn 'hoogtepunt' 155 m! rails. Dit is al teruggebracht naar 110 m. Hiervan ligt ongeveer 25 m op niveau 0 en niveau 1. En ik merk steeds meer: less is more.
Ik heb gemerkt, dat het belangrijk is om goed te kijken wat je precies wil met je baan. De ruimte in je hoofd is domweg 10 keer zo groot als de werkelijkheid en in een ontwerp is bijna alles mogelijk.
Even een paar dingen, die ik in overweging heb genomen:
- maximale lengte tafel is 3 m. Trek daar radius 3 van af en je houd 2 m lengte over voor spoorlengte zonder bochten. Doe er twee wissel in en het is nog maar 1,7 m. H0-loc is 20 cm, dus maximaal 5 rijtuigen, en als de laatste de bocht uit is gaat de eerste al weer de bocht in. Dus mijn baan is niet geschikt voor lange personenrijtuigen en een groot station.
- je gaat dan naar kortere treinen en kortere wagons. Deze liggen in een veel vroegere tijdperken en dan is verkrijgbaarheid al weer een dingetje.
- railbus. dat kan maar dan is een 'lokaal'-spoortje wel leuk en als je een lokaal spoortje hebt, dan zijn twee kleine perronnetjes wel te doen.
- geen verdere personenvervoer, dus goederen. Goederen, dan ook wat rangeren. Maar wat en hoe? Daar ben ik nog niet uit.
- Wel schaduwstation met voldoende opstelmogelijkheden. En later de tak van opbergspoor erbij. Als ik dan niet rij, kan de boel in opbergkokers en dus stofvrij.
- En...... ik ben nog steeds niet uitgedacht. ;D

Misschien ook maar weer terug in de 'broedzak' en kijken wat je precies voor ogen hebt.
Grtz. Kees

StevedeM

Hoi Kees,

Ja voor HO is die afmeting zeker een grotere uitdaging.
Ik ga volgende week beginnen met de tafel, maar ook die zal nog wel een x aantal keer wijzigen.

Voor wat die draaischijf betreft,
Die heb ik nog, en wegdoen vind ik ook weer wat zonde ( van me vader gehad vroeger e.d.)
Wellicht komen er nog wel 2 stoomlocs op de baan als een soort museum lijn, en voor een dieselloc kan je hem ook wel gebruiken.
Ik wil een beetje nederlands gebasseerd spoor, beetje duits, maar ik ga me niet vastpinnen aan een vast thema, oftewel een fantasie baan.

Qua trein lengtes, de langste op dit moment is een NS trein met 4 wagons van 18cm, stel dat ik er nog eens 1 of 2 achterhang is de max wel 1.20 a 1.30.
Vandaar de lengte van het station, het moet er wel in passen ;-)

Ik had minder moeite overigens met het vorige model tafel, de E of M vorm, alleen zit daar het 45 graden dak boven, dus lijkt me niet handig ivm houding en kijkhoek.
Wellicht gaan er mee lampjes bij me branden als ik e.e.a. aan rail wat heb neergelegd.

Heb hem weer aangepast.
Brug is foetsie, station ligt nu op laagste nivo, langs de achterwand op een verhoging komt klein station...
Heb nog steeds het idee een stukje Utrecht te bouwen, dus dat kan mooi.
Er loopt ook nog een enkelspoor rond, met een 2 kopstations op links en geheel rechts, deze ga ik gebruiken voor een viola lijntje oid.
Het ziet er in ieder geval alweer levendiger uit.



Keesoldscool

Hallo Steve,

Het plan is zeker meer levendig. Toch even een paar vragen ter verheldering:
- Als ik even uitga van het rechter dubbel spoor en dit even als 'hoofdspoor' neem, wat is je reden om rechts alleen van het binnenspoor een retour te maken naar het station?
- Even uitgaande van hetzelfde hoofdspoor, maar dan naar het linker gedeelte van de tafel, dan zie ik, dat je van dit hoofdspoor gelijk het rangeerterrein opgaat. Er is daar geen ruimte voor het opstellen en splitsen van treinen naar de rangeersporen. Heb jij dat met een reden gedaan of over het hoofd gezien?
- Je 'strooit' nogal met wissels. Ga je (een deel) automatiseren met blokken/seinen?
- Het plan komt mij een beetje over 'als ruimte die over is maar vol leggen'. Wat is je visie achter dit plan en hoe heb je de treinbewegingen in je hoofd? 

Eén ding is mij wel duidelijk: deze lengte is zeker niet eenvoudiger dan mijn H0-baan.
Grtz. Kees

StevedeM

Hoi Kees,

Het idee was om een soort boemel lijntje te maken, maar ook eventueel een verbinding met het hoofdspoor.
Maar nu ik er weer een paar nachten over geslapen heb, vind ik ook dit ontwerp niet wat het is.

Betreffende het rangeer terreintje, ook die wil ik daar weer weg hebben eigenlijk.
Ik wil hem toch rechts, in de buurt van het station.
Idee voor links blijft toch meer landschap, een meertje, en een boemel/stop treintje.

Ja ik ga een deel automatiseren, maar dat is puur dat boemel stop treintje die heen en weer blijft pendelen tussen de kleine stations die ik maak, later wil ik er daar 2 op laten rijden, tegen elkaar in.

Ben nu bezig met een nieuw plan....
Heb het rechter deel nu in eerste opzet, en ben er na een nacht slapen nog tevreden over.... wellicht nog iets aanpassen bij de draaischijf.
Doel daar is gewoon opstellen van een paar wagons, en op de draaischijf een paar locs.
Wellicht maak ik de sporen iets anders zodat er bv nog een apart loc werkplaats bij kan o.i.d.

Station bestaat uit 2 dubbelspoors spoorlijnen, met elk 1 extra zijspoor.
1 dubbelspoor is een rondje over de rechtertafel,
de andere dubbelspoor word een rondje over beide tafels...
En de enkelspoor is dan ook een heen en weertje over beide tafels.
Theoretisch gezien kan ik dan 5 treinen continu laten rijden indien gewenst.
Als je 3d mode kijkt moet je nog wel even een verhoging denken achter het station....

en inderdaad.... hoe groter de tafel..... hoe lastiger het word.


Keesoldscool

#37
Goedenavond Steve,

Misschien een aanvullende zienswijze op hetgeen je schreef en ontwierp.
In dit plan is er sprake van een boemeltje op niveau 1. Deze loopt parallel aan het station, wat ik naar achteren heb gebracht. Passagiers moeten dus naar 'boven' voor de boemel. Het boemellijntje is met R2, omdat ik ervan uitga, dat je dit met korte rijtuigen en/of een railbus wil doen. De boemellijn heeft twee passeersporen en je kunt van rijrichting veranderen. Maar dat is niet noodzakelijk. Ook de lus links zou je kunnen vervangen door een kopspoor. De boemellijn heeft geen verbinding met de rechter tafel. Onder het station kun je een rangeergebied inrichten. De draaischijf heb ik op een paar punten aangepast, zodat hij in dit plan past.
Kiek d'r moar es noar.

Edit: New attachment
Grtz. Kees

StevedeM

Hi Kees,

Ziet er ook interessant uit.
Wel een stuk minder trein bewegingen lijkt me.
En in totaal 3 keerlussen, is dat bewust ?

Maarrrrrrrr.....
Vanmorgen kwam de vrouw op zolder gluren, ik was begonnen met het frame maken voor de rechterkant..
En nu had ze het idee, omdat ik voortaan vaker op de zolder zou zijn, om er ook een ruimte voor haar, EN een speelhoek voor de kleine meid te maken.
Op zich kan dat prima, en ruimte zat, maar dan heb ik ze liever wel aan de andere kant van de zolder.... .
Dussssss...... word de tafel anders... althans het enige verschil is dat de brug over trappegat verdwijnt, en de linker tafel.... rechter tafel blijft gelijk, alleen het deel geheel rechts van 1.90 word dan 3.60.
Dat deel van 3.60 zit dan wel deels onder een schuin dak  van 45 graden, dat begint op 1m hoogte.
Tafel word op 80cm nivo 0, dus op dat deel kan/moet ik niet teveel de hoogte in, hooguit 1 nivo.

Met andere woorden,... de puzzel begint weer opnieuw

Even snel voor de verplichting van de dag iets in elkaar geflanst..
ben er nu al achter dat het niet uit gaat komen..... de kruisende baan onderin moet gewoon rondom te tafel dan kan de andere wel gekruist passeren.

Keesoldscool

#39
Goedemiddag Steve,

Eigenlijk kan mijn ontwerp niet, want op niveau 0 gaan uiteindelijk alle treinen dezelfde kant oprijden. In de keerlus moet eigenlijk nog een 'kortsluiting' komen.
Het boemelijntje heeft een passeerspoor en bij het station de mogelijkheid van spoor te wisselen en dus van rijrichting. Dat zou je een keerlus mogen noemen.
Wat het aantal treinbeweging betreft, klopt maar het plan kan in het midden nog uitgebreid worden. Ik denk, dat je op het boemellijntje gemakkelijk met drie combinaties kunt rijden en dan geautomatiseerd. Op niveau 0 kunnen wel vijf/zes combinaties rijden. Bij de draaischijf kan van alles gebeuren en als je een rangeergebied in het midden zou maken ook van alles. Kortom, je kunt er net zoveel drukte maken als je wil.

Maar goed het plan gaat dus het trapgat in en een nieuw plan ziet het levenslicht. Vrouwen zijn krengen, sirenen en heksen, maar weet jij als man, iets beters dan de andere sekse?  ;D (John O'Mill)
Ik heb je plan even snel gescreend en wat mij direct opviel, was het lusje rechtsboven in. Of je nu links of rechtsom gaat, uiteindelijk kom je er nooit weer. Ook met de hoogtes kom je volgens mij niet lekker uit.
Wil jij bij dubbel spoor links of rechts gaan rijden?
Verder valt mij op, dat de hele baan links eigenlijk alleen maar bestaat uit bochten. Ik denk, dat je die ruimte ook goed kunt inzetten voor de draaischijf en rangeren.

Ik vind het wel leuk om er weer eens mee te freubelen en benieuwd of je jezelf kunt vinden in wat mij is opgevallen.

Paar aandachtspunten:
- Boven en onder is nu onder de dakhelling. Hou je rekening met dit feit, zoals je nu hebt getekend?
- Probeer ongeveer 4 cm (hartafstand) van de zijkanten af te blijven met je spoor. Dit om uitzwaaien van rijtuigen mogelijk te maken.

Paar tips:
- Ik gebruik bij voorkeur de maateenheid mm. Dit, omdat onderdelen ook vaak in mm gegeven worden.
- Ik teken altijd eerst het grondvlak op het raster met raster maat 10. Dan maximaal vergroten, zodat je de besturingspunten zeer nauwkeurig kunt positioneren. Voor het grondvlak neem ik altijd een eigen laag.
- Het grondvlak geef ik altijd hoogtecontour met maat -0,01. Dit voorkomt, dat er zaken buitenbeeld raken. Het vlak zet ik vast.
- Voor de meetlatten gebruik ik ook altijd een eigen laag. Kun je ze handig tevoorschijn halen en wegklikken. Alle meetlatten zet ik vast. Verticaal en horizontaal in verschillende kleuren.
- Bij het ontwerpen werk ik zelf graag met de hartlijn. Minder druk beeld.
- Let goed op in welke laag je aan het werk bent.
- Ik probeer zo weinig mogelijk te werken met passtukjes. Elk passtukje is een contactpunt en dus gevoelig voor storing.

Op het N-spoorforum heb ik gelezen, dat een loc met pantograaf en rail minimaal 51 mm hoogte nodig heeft. Als je 4 mm isolatie onder de rails doet, is de afstand van plaat naar plaat 55 mm. Neem je een plaat van 9 mm, dan is de hoogte tussen twee raillagen dus 64 mm. Blijft liggen of 55 mm voldoende ruimte is om storingen te kunnen verhelpen. Tevens geven ze ook aan 2,5% helling wel het maximum te vinden. 
Grtz. Kees

StevedeM

Hallo Kees,
Bedankt voor je uitgebreide reactie weer.
Leuk om op deze manier te sparren met iemand over een ontwerp.
Ik waardeer je input zeer !

Dat het ontwerp het trapgat in kan is niet geheel waar, ik kijk ze geregeld even terug voor ideeën o.i.d.

Betreffende het nieuwe ontwerp, deze heb ik vanmiddag even snel gemaakt.
dan heb ik mijn hoofd een beetje de ruimte, ga vervolgens andere dingen doen en dan komen er wat meer ideeën boven borrelen.
In dit geval was ik met name even benieuwd hoe en wat je kwijt kan.
dat deel rechts met alle bochten gaat ook zeker niet blijven.
en ja, ik heb rekening gehouden met de schuine dak,  eigenlijk zou de tafel 10cm meer naar rechts kunnen, dus die speling heb ik.

Ik weet nog niet of ik links of rechts wil rijden.
Ik rij digitaal, dus dan maakt de richting naar mijn idee niet zo gek veel uit toch ?

Waar ik wel over uit ben is dat ik 2 dubbelspoors lijnen wil hebben die samen komen bij het station, dus 4 sporen in en uit.
En eigenlijk bedenk ik me net dat het "boemellijntje" ook daar wel bij kan, op een meest uiterst spoor.
Ik ga morgen eens aan de slag met het station op rechts, en misschien toch een berg, met bergstationnetje geheel links naast het trapgat, het bredere deel van 125cm is daarvoor goed geschikt.
Maar voor nu die heks weer wat aandacht geven ;-) :-).

Keesoldscool

#41
Goedenavond Steve,

Als je digitaal wil rijden is het wel handig om een bepaalde rijrichting te kiezen. Dit om dan te weten welk blok respectievelijk inrijden en welk blok stoppen is.

Bijgevoegd een 'plat' ontwerp met veel speelmogelijkheden. Weekend en regen buiten hè, dus je moet wat te doen hebben.

En een tweede na wat gefreubel met boemelspoor en verborgen sporen
Grtz. Kees

StevedeM

Goedemorgen Kees,

Leuk ontwerp,
ik had ook ongeveer zoiets in gedachten, alleen wil ik nog eens kijken of het gespiegeld beter uit de verf komt ,dus station op rechter deel, rangeer links, en nog wat verhogingen.
Nu is het geheel plat.
Ik zie dat je ook wat meer afstand gehouden hebt van de rand, bovenin is die vrij veel, maar daar is het dak een stuk minder schuin..

Nog een idee wat is op komen borrelen....
Station e.d. op laagste nivo houden..... en op het andere deel van de L naar een hoogte van 7cm werken deels... om daar wat sporen te laten verdwijnen...... op de verhoging kan bv het rangeer deel, en zou kunnen aansluiten aan een berg o.i.d.
op die manier kan ik ook mijn wens voor 2x een dubbelspoor makkelijker realiseren denk ik.

Ik denk dat ik het linkerdeel meer plat moet houden, wellicht een verhoging ergens om een spoor te kruisen, maar meer niet ivm het 45 graden dak erboven.
Bovenin en links kan ik wel meer hoogte kwijt, denk dat ik naast het trapgat toch een berg wil, met een stationnetje op bv 15 of 20cm hoog.... dus een helixje.
maar dan 1 spoor wat omhoog gaat van het dubbelspoor, en het andere spoor wat door de berg weer tevoorschijn komt....

ALthans.... zoiets zit in me hoofd.... eerst maar eens zien of het passend te krijgen is.

StevedeM

#43
Hop.... even 2 uurtjes zitten klooien.
Met dit als resultaat... Op zich best tevreden zo denk ik.

Keesoldscool

Goedenavond Steve,

Een totaal ander plan. In het groot bedrijf lopen dubbelsporen veelal parallel en op gelijke afstand. Wat is jouw motivatie om dit vooral in de bochten niet te doen?
Ben je niet bang, dat de spoordijk vooraan veel van het zicht op de draaischijf wegneemt?
Verder zou ik de relatief lange aanloop naar het driesporig rangeerterrein ook nog eens tegen het licht houden. Is het met dit in gedachte een idee dit rangeerterrein anders in te richten of met de draaischijf horizontaal te spiegelen, zodat je ook een mooiere kijk op de draaischijf krijg?
Voor de rest voldoet het wel aan jouw wens van veel rijden en bewegingen.
Grtz. Kees