News:

Due to heavy spamming attempts on this forum, automatic registration has been disabled. We will approve registration requests as quickly as possible (unless you're a spammer of course :) )

Main Menu

Dubbelspoors baanplan v4... 6.85 lang

Started by StevedeM, November 28, 2018, 11:03:34 AM

Previous topic - Next topic

StevedeM

Hoi Kees,

Ik heb wel een beetje jouw plan als leidraad genomen.
Echter wel de 2 routes geheel gescheiden gemaakt, zodat treinen elkaar daar niet in de weg gaan zitten.

Het enige wat ik ga automatiseren is het enkelspoors lijntje,
daar wil ik bv een hondekop heen en weer laten pendelen (of wellicht 2), en een motorpost wagen of iets dergelijks.
Op de 2 hoofd banen ga ik gewoon handmatig rijden... om die reden wilde ik ze ook gescheiden hebben.
Ik ga 2 multimausen gebruiken, en de pc... dus feitelijk kan ik er 4 tegelijk aansturen straks, zonder te hoeven switchen van loc in de maus of software.

Je vraagt waarom ik in de bochten de sporen niet gelijk hou.
Nou, dat lukt niet zo goed met minitrix rails... als je R3 en R4 naast elkaar legt komt er ruim 10cm ruimte tussen de sporen.
Vandaar dat alle bochten uit dezelfde radiussen zijn gemaakt, en dus niet overal even gelijk lopen.
Ook heb je natuurlijk wat meer ruimte nodig voor de langere wagons.

Bedoel je met het 3 sporige rangeer terrein het einde van de enkelspoors lijn ?
Dat was bedoeld als eindstation voor het boemeltreintje.... en tevens opstelplaats voor de motorpost oid.

Ik heb het rangeerterrein met draaischijf van jou plan gekopieerd, enkel de zijsporen aangepast, en het geheel gedraaid en gespiegeld.
Mede voor het dijkje voorlangs, wilde ik het iets verder ervan weg hebben, zo hou je er gewoon zicht op, en zit het dijkje niet in de weg.
Heb dat gister even uitgetest op de tafel in aanbouw, met een 2 balkjes van 44 hoog (totaal 88mm dus) en dan heb ik vanaf een stoel er nog gewoon zicht op.
Maar wellicht moet er idd nog iets aan aangepast worden, al moet de draaischijf wel op die plek blijven (mag wel omhoog of omlaag) want ik het daar rekening mee gehouden met de balken van het onderstel van de tafel (al kan ik die evt nog wel verplaatsen, alles is geschroeft, en niet gelijmt)

in de bijlage een fototje van de tafel in aanbouw.




Keesoldscool

Goedemorgen Steve,

Mooie ruimte heb je daar. Beetje jaloers op. En nu is het mij ook wel duidelijk wat je probleem is met de dakhelling. In jouw geval is een eventuele 'gebergte' het mooist bij de trap.
Je ambitie met betrekking tot de aansturing is mij nu wel duidelijk. In ieder geval wil je zelf de regie houden. ;D

Wat de afstand tussen R3 en R4 betreft, jij zegt dat er ruim 10 cm tussen zit. De R3 heeft een straal van 329 mm en de R4 een straal van 362,6. 362,6 - 329 = 33,6. Dit is dus hart op hart en met bedding erbij blijft er een afstand over van ongeveer 15 mm. Dit lijkt mij alleszins acceptabel. In mijn beleving kun je de 14917 dus prima samen laten lopen met 14927. Dit heb ik in mijn ontwerpjes ook steeds toegepast. Voor stations betekent dit, dat je in aanloop naar een perron moet gaan verwijden. De mate van verwijding is afhankelijk van de breedte van het gewenste perron.
In jouw plan is het een optie om de twee aparte omgangen in het station gewoon op 33,6 mm te laten zonder er een perron tussen te hebben. Een ander optie is drie sporen op 33,6 mm, waarvan de middelste een doorgaand spoor is. Treinen hoeven daardoor niet elke keer te stoppen bij het station. Ook kan dit spoor gebruikt worden voor goederentreinen, die dan tussen stilstaande personentreinen doorrijden.

Het driesporig terrein is mij nu wel duidelijk in combinatie met de boemeltjes.

Wat de draaischijf betreft, in dit ontwerp moet je altijd vooruit of achteruit naar de draaischijf. Op zich geen probleem, maar je moet altijd vanuit het station opereren. Misschien een optie om al voor het station links een wissel aan te brengen naar het linker rangeergebiedje. Aanvullend dan het boemellijntje tot het passeerspoor midden onder te verdubbelen. De boemel kan dan gewoon rijden en jij kunt op het meest linkerspoor van het station rangeren en dan vandaar af naar de draaischijf.
Kiek d'r moar weer ev'n noar.
Grtz. Kees

Keesoldscool

Goedemiddag Steve,

En hieronder bovenstaande in beeld uitgebracht. Kiek...... ;D
Grtz. Kees

StevedeM

Goedemorgen Kees,

Nu snap ik het.....
Ik gebruikte steeds de verkeerde combinaties naast elkaar.... bv R4 en R5, en dan krijg je dat verschil wat ik bedoel.
Pak je R3 en R4 gaan ze wel samen. stupid me...

Ik vind je aanpassing zeker een verbetering !
Je hebt ook 1 spoor zichtbaar gemaakt, en 1 verborgen gelaten (vanaf het station omhoog, linksaf richting berg)
is dat bewust ?

Enige puntje waar ik nog een beetje aan twijfel is of het allemaal niet een beetje te plat is.
Maar door het schuine dak zal het weinig anders kunnen denk ik...

Keesoldscool

#49
Goedemorgen Steve,

Dank voor de bewierokingen. ;D
Sporen zichtbaar en onzichtbaar heb ik niet zo op gelet, dus onbewust.
Wat het platte betreft, Dit is een ontwerp en op de pc groeien de bomen de hemel in. Ik denk, dat het erg mee gaat vallen. Probeer het ook in verhouding te zien met de werkelijkheid. In veel ontwerpen zie je, dat men van alles op de baan wil hebben: draaichijven, bergen, steden, groot station, groot rangeerempacement, enz. Het hoofd is vele malen groter dan de ruimte.
Het schuine dak heeft ook nog een ander effect, namelijk dat het je blik naar beneden trekt en dan valt het 'platte' niet zo erg meer op. Sterker nog, als je nog meer de hoogte ingaat, moet je door het dak ook naar voren en dan oogt je baan heel ondiep. Maar dat is hoe ik het ervaar. Voor mijn baan heb ik namelijk ook te maken met een schuin dak.
Mijn project staat al bijna een jaar stil. Ik zat er even doorheen, maar ga deze week er wel weer eens kijken.

En als ik je nog een tip mag geven, probeer de onzichtbare sporen zoveel mogelijk met flex te leggen en als je een serie kleine stukje moet gebruiken deze ook te vervangen door flex. Realiseer je goed, dat elke overgang van rail naar rail een mogelijkheid in zich heeft van storing. Adviesprijs Minitrix flex is 5,99 euro. Ik kan natuurlijk niet in je beurs kijken, maar weet wel dat storingsergenissen een hogere prijs hebben.

PS: Mijn tafelframe is van staal en is zogenaamd 'zwevend'. Dus geen last van poten. Zie foto 2
Grtz. Kees

StevedeM

Mooi tafeltje !
daar ben ik dan weer jaloers op ;-)

Maar je hebt gelijk,
er zitten al wat hoogte verschillen in, en mijn doel voor NL baan met klein stukje Duitsland past daar goed bij.
ik kan natuurlijk tijdens de bouw van de baan de platte stukken ook op sommige punten bv 1 of 1.5cm omhoogbrengen zo in het landschap een soort lichte heuvels maken... just like real life.

Ja ik ga ook zoveel mogelijk de onzichtbare delen met flex gebruiken.
ik heb er nu een stuk of 12, en uiteraard word alles uitvoerig test gereden en goed vastgezet alvorens het af te dekken.

omdat ik vrij weinig hellingen heb, bedek ik de tafel eerst met platen, en zaag ik later waar nodig openingen om evt er nog bij te kunnen mocht er eens iets ontsporen.
alleen bij de berg gebruik ik het open frame opbouw principe...

Zit alleen nog te denken om de berg wellicht flink hoger te maken , en dan vanaf dat enkele spoor op de berg omhoog rond de berg  een tandrad baantje... dat lijkt me wel grappig, zeker omdat ze tot 25% aan kunnen

Keesoldscool

#51
Bijgevoegd nog wat gefreubel met hoogtes en finetuning.

Wat je idee betreft om gaten pas later aan te brengen, wel even het volgende ter overweging: Je moet dan onder de tafel werken en dus boven je macht. Met de aanleg van bedrading moet je er ook al rekening mee houden. Mijn advies: gelijk bij de bouw aanbrengen. Uitgezaagde stukken kun je dan wel weer met een paar latten eronder in het gat leggen.
Ik had al een vermoeden, dat je bij de berg een open onderbouw wilde, daarom heb ik 1 spoor verlegd. Je krijgt daardoor meer ruimte.

Je kunt de tafel ook gaan bedekken met lagen XPS. Dit kun je in verschillende diktes krijgen en laat zich gemakkelijk modelleren.
Grtz. Kees

StevedeM

Nee zo bedoel ik het niet,
Ik kan het van bovenaf er zo uithalen met een multitool.
Maargoed, dat komt vanzelf goed.

Ik bedek de plaat inderdaad ook met een sort xps, zodat ik er beekjes e.d. uit kan snijden.

Anyway..... plan word steeds mooier zo.
Heb die laatste van jou even aangevuld met het tandrad baantje....


Keesoldscool

Hoop, dat je tandradbaantje zo past ivm. de dakhelling, maar dat zal de tijd en de hoogte leren. Anders kan hij misschien ook van achteren naar voren komen langs de dakhelling.
Grtz. Kees

StevedeM

aan die zijde is het dak minder schuin.
Maar idd.... tegen die tijd eens zien hoe het uitkomt.

Vandaag maar eens zien of we toe kunnen komen aan het eerste stukje rails te plaatsen.

StevedeM

Inmiddels ligt 60% van de rails,
ben nu bezig richting de berg, van beide zijde.... het overige ligt al op het rangeer deel en het berg deel na dus.

gaanderweg nog wel paar aanpassingen gedaan, met name meer rails en wissel toegevoegd.
Tevens een grote keerlus zodat ik treinen kan keren, moet aleen nog uitzoeken of een keerlus op deze wijze wel haalbaar is.

Keesoldscool

#56
Goedemiddag Steve,

Wordt zo wel veel spoor en weinig scenery. Het doodlopend spoortje, wat naar rechtsboven gaat lijkt mij niet verstandig. Je hebt ten eerste een lange echt steile helling en het is door de helling niet echt te gebruiken voor rangeren. Ik heb het weggehaald en het rangeergebied ook wat aangepast, waardoor er wat langere opstelsporen komen. Oa. de rangeerwissels met kleine radius vervangen door die met een grotere radius. Dit geeft minder kans op derailling, als je wat zwaardere combinaties moet positioneren.
De draaischijf heb ik ook wat gedraaid, zodat je bij het plaatsen van locloodsen wat meer inkijk hebt in de loodsen
De keerlus zou zo kunnen, wel goed nadenken waar de keerlusmodule dan moet komen.
De korte spoortjes naar beneden aan het spoor naar de draaischijf zijn waarschijnlijk opstelspoortjes van locs?


Maar goed, wie ben ik?
Grtz. Kees

StevedeM

Hoi Kees,

Je hebt wel gelijk, op dat deel van de tafel is het veel spoor.
maar anderszijds is dat in het echte bedrijf op sommige stukken ook.
Nu wil ik niet perse het echte bedrijf nabootsen, het blijft toch grotendeels fantasie.

Mijn idee achter dat doodlopende spoor wat naar rechtsboven gaat, dat is feitelijk een verlenging van het boemel ijntje,
ik ga daar met een wadloper, of arriva stel over rijden.
idee was om over de verborgen sporen een dorpje te maken, met dus dat eindstation, en onderaan de verhoging, bij het water een strandje.
Ik ga hem dus wel terugplaatsen,  het steigings percentage is voor die treinstellen geen probleem. dat heb ik al uitgetest.

De langere opstelsporen zijn overigens wel een verbetering ! die laat ik zo,
en inderdaad, de korte zijsporen zijn voor de locs, wellicht plaats ik ze nog iets naar voren, en trek ik de achterste iets door voor een loc werkplaats oid.
Tevens ben ik er nog niet uit of de draaischijf nu wel of niet moet blijven.
Ik heb hem, dus zonde om niet te gebruiken, anderszijds, het is wel meer iets voor de oude locs, en ik heb vrijwel allemaal moderner spul.

Keesoldscool

Goedemiddag Steve,

Het is jouw baan, dus jouw beslissing. En ook jouw fantasie.
Het verhaal over het doodlopend spoor is mij nu helder. Gelukkig kan een Wadloper op een fantasiebaan ook de bergen in.
Wat de draaischijf betreft, ook in het modern bedrijf hebben sommige landen ze nog steeds in gebruik, dus dat is geen punt. En hem dan gebruiken voor oudere locs kan ook een mooi scenerybeeld oproepen, zeker als je de hand kunt leggen op een paar defecte locomotieven en daar naast de loods iets van een sloperij optuigt.
Op mijn baan ga ik ook een draaischijfje maken. Eén om de loc 180 graden te draaien, zodat het weer in de goede richting voor wagons komt. Op deze manier creëer ik een keerlus op een klein oppervlak.

Ik ben wel benieuwd naar je verdere ontwikkelingen, dus blijft posten.
Grtz. Kees

StevedeM

Hoe doe je dat eigenlijk, de draaischijf gebruiken als keerlus ?
Heb je daar dan alsnog een keerlus module voor nodig ?

Op zich wel leuk idee wat je voorstelt met de draaischijf.... dus hij blijft !

Ik zal binnenkort eens wat foto's plaatsen,
Er is al e.e.a. geplaatst, en er staan 2 handgemaakte bruggen.