News:

Due to heavy spamming attempts on this forum, automatic registration has been disabled. We will approve registration requests as quickly as possible (unless you're a spammer of course :) )

Main Menu

Lange helix

Started by The Breeze, September 28, 2020, 02:11:38 PM

Previous topic - Next topic

The Breeze

Hoi
ik heb een vraag m.b.t. een "langgerekte " helix

A  ik weet hoe je een helix maakt
B  ik ben er met enig werk ook uitgekomen om een helix te splitsen en daar dan rechte stukken tussen te plaatsen

het probleem is dat de rechte stukken dan altijd horizontaal liggen en er alleen in de bochten gestegen wordt

vraag:  is er een makkelijke manier om een helix te maken met rechte stukken ertussen die mee stijgen ?

Fred

David

Het makkelijkst is om het hele traject te selecteren, en vervolgens 'Gelijkmatige helling' aan te klikken.
David Hoogvorst. Founder and Owner of DRail Software. Creator of AnyRail.

The Breeze

Quote from: David on September 28, 2020, 08:22:06 PMHet makkelijkst is om het hele traject te selecteren, en vervolgens 'Gelijkmatige helling' aan te klikken.

hmm   net getest
het geheel blijft "plat"  geen helix (ik selecteer het geheel maak een gelijkmatige helling maar er gebeurd dus niets)

als ik een startpunt pak en "helling maken" kies dan heb je dan het nadeel dat je vooraf exact moet zien te bepalen welke hoogte je kan bereiken met het opgegeven stijging %
ook de doorrijhoogte moet je dan zien te berekenen
met de functie helix maken is dit perfect duidelijk met een dergelijke helling (waar de sporen dus boven elkaar liggen) is dit lastiger

Fred


David

Ik ging ervan uit dat je al een helix had gemaakt, deze had opengebroken en de rechte stukken ertussen had gelegd.
De functie 'Gelijkmatige helling' werkt als je voor beide uiteinden een hoogte hebt ingesteld. Het stuk ertussen wordt dan gelijkmatig verdeeld.

Je moet voor klimspiralen met rechte stukken inderdaad zelf aan het rekenen. Misschien kun je door de langere rondes met een winding minder toe bij dezelfde stijging. AnyRail heeft geen functionaliteit voor dit soort klimspiralen. Wel kun je de functie 'Vrije hoogte' aanzetten op het TONEN-tabblad om te zien wat het hoogteverschil is tussen de windingen.
David Hoogvorst. Founder and Owner of DRail Software. Creator of AnyRail.

SimonVW

Is het een idee om dit als optie te kunnen selecteren in de dialog van het genereren van de helix? Bv lengte recht spoor"?

David

Dat is lastig omdat je dan een bepaald recht railstuk zult moeten aanwijzen. Dit hangt dan weer af van het gekozen railsysteem.
David Hoogvorst. Founder and Owner of DRail Software. Creator of AnyRail.

Keesoldscool

Ik heb dit ook geprobeerd en je kunt niet de hele helix aanpassen, maar wel per spoor. Dus helix maken, rechte stukken ertussen, dan eerst rail aanklikken, Shift laatste rail en dan gelijkmatige helling. Past zich mooi aan.
Grtz. Kees

Dirk

Is dit mogelijk een oplossing voor het maken van een 2 sporen helix?