News:

Due to heavy spamming attempts on this forum, automatic registration has been disabled. We will approve registration requests as quickly as possible (unless you're a spammer of course :) )

Main Menu

Roco standaardrails tegenboog voor rechte wissels

Started by Ferdinand Bogman, June 26, 2021, 02:15:34 PM

Previous topic - Next topic

Ferdinand Bogman

Beste mensen,

Vandaag heb ik AnyRail geïnstalleerd om een optimale wisselstraat te kunnen ontwerpen. Het programma is erg gebruiksvriendelijk, dus het zal uiteindelijk wel lukken, maar ik loop wel meteen tegen een probleem aan. Dat ligt niet zozeer aan de software, maar misschien aan de gebruikte rail-bibliotheek.

Of het ligt aan Roco? Want ik heb nog oude Roco messing wissels en gebruik daarom de bibliotheek "HO Roco 2.5mm". Aan de artikelnummers te zien zitten daarin de wissels die ik nodig heb: rechte wissels met een lengte van 22,8cm. Bijvoorbeeld nr 42309 (links). Nu wil ik voor het afbuigende spoor een tegenboog aanleggen, zodat de sporen daarna weer parallel lopen. Het lijkt erop dat AnyRail daarvoor geen juist boogstuk heeft. Ik kan, bij verschillende boogstralen, kiezen uit een hoek van 7gr30min (7,5 graden) of 12gr10min. Als ik van de eerste twee stukken gebruik (samen 15 graden) compenseer ik teveel. Als ik die van 12gr10 neem, compenseer ik te weinig. Van de wissels is niet aangegeven wat de wisselhoek is. Ik vermoed 12,5 graden, maar kan het niet terugvinden op het internet. Wat het in werkelijkheid is, maakt me niet zoveel uit, ik gal wel bogen op maat zagen als dat nodig is.

Maar ik neem toch aan dat in de Roco-railgeometrie een boogstuk aanwezig is dat als tegenboog voor een recht wissel dient. Welk boogstuk moet ik kiezen in AnyRail om het afbuigende spoor parallel te krijgen?

Groeten,

Ferdinand.



Ferdinand Bogman

#1
Meteen maar een reactie van mezelf: het lijkt een bug in de bibliotheek te zijn. Iemand anders kon laten zien dat het volgens de Roco-catalogus gewoon moet kunnen:

https://www.anyrail.com/forum_en/index.php/topic,3505.0.html

En zelf vind ik net ook twee passtukjes van 7,5 graden in de doos, waarin ook de wissels zaten. Die compenseren precies het afbuigende spoor (ik had ze niet voor niets aangeschaft in een ver verleden 😉).

Dus het is een bug in de bieb. Ik heb een mailtje gestuurd naar AnyRail.

Groeten,

Ferdinand.

David

De wissels hebben een hoek van 12º50', en het boogstukje een hoek van 12º10'. Je kunt ze theoretisch dus niet als tegenboog gebruiken, maar in de praktijk wel vanwege de speling in de rails.


Hopelijk verklaart dit de zaak!


Hier een video om te laten zien hoe je in AnyRail 'speling' gebruikt:
https://youtu.be/20hDeHXfAdo
David Hoogvorst. Founder and Owner of DRail Software. Creator of AnyRail.

VictorPM

Digitale railprogramma's leggen altijd genadeloos de onnauwkeurigheden van de modelrails-systeemgeometrie bloot  ;)
En het eerste waar de gebruikers dan aan denken is een bug in het digitale railprogramma...  :P