News:

Due to heavy spamming attempts on this forum, automatic registration has been disabled. We will approve registration requests as quickly as possible (unless you're a spammer of course :) )

Main Menu

Export of print Pdf

Started by rensdej, October 07, 2021, 01:43:48 PM

Previous topic - Next topic

rensdej

Ik wil mijn plan 1:1 printen op A+++ formaat. Mijn vraag is er een verschil in de export to Pdf functie of de afdruk functie naar een Pdf printer?
Met vriendelijke groet Rens

David

Als je de afdrukfunctie gebruikt is er de mogelijkheid een datum en tijd, en een uitlijnmarkering (om pagina's goed aan elkaar te passen) toe te voegen.

Let wel op dat er geen schaling wordt toegepast door de printerdriver zoals 'Passend op pagina maken', etc., anders is de kans groot dat het eindresultaat niet meer op schaal 1:1 is.

David Hoogvorst. Founder and Owner of DRail Software. Creator of AnyRail.

rensdej

David, dank je. Duidelijk , ik ga de afdruk functie gebruiken i.v.m. uitlijn markers.
Groet Rens

David

Het is ook aan te bevelen een 10cm raster aan te zetten zodat je kunt zien of er toch niet nog ergens wordt geschaald door een printerdriver. Dit komt helaas vaker voor dan je denkt, bijvoorbeeld wegens onprintbare marges rondom een vel papier.

AnyRail vraagt aan de printer de exact bedrukbare oppervlakte, en gebruikt dat. Dit hangt dus af van de gekozen printer (dit kan ook een PDF-printer zijn). Als je de PDF dan later op een echte printer afdrukt, en de echte printer heeft bredere marges, dan gaat het fout.
We raden dus aan altijd direct naar een echte printer te printen.


Gebruik je de 'Export als PDF', stel dan zelf in het dialoogscherm een marge in die zeker ruim genoeg is voor de doelprinter.
David Hoogvorst. Founder and Owner of DRail Software. Creator of AnyRail.

rensdej

David,zeer waardevolle toevoeging. :)