News:

Due to heavy spamming attempts on this forum, automatic registration has been disabled. We will approve registration requests as quickly as possible (unless you're a spammer of course :) )

Main Menu

Dubbele Helix

Started by Peter Buyk, November 15, 2022, 09:25:15 AM

Previous topic - Next topic

Peter Buyk

Omdat ik het nogal moeilijk vind om een dubbele helix te maken, wilde ik vragen of de helix die ik nu heb ontworpen geen problemen gaat opleveren in de toekomst ivm hellingspercentage en de gebruikte radius.

De helix wordt ingebouwd op een plaat van 244 x 122 cm, en de tussenruimte tussen het schaduwstation en de bovenliggende baan is 50 cm.Helix-244-122-v1_3D.jpgHelix-244-122-v1.any 

David

Een probleem dat ik zie is dat de binnenste helix een toer meer heeft. Dat wordt dus lastig te bouwen.
Je moet ook nog rekening houden met de raildikte en de bouwdikte zodat er voldoende verticale ruimte ontstaat (voor N-schaal is 50mm veilig).
De helling is 2,5%, en in een boog is dat misschien teveel gevraagd bij een langere trein. Dit zul je moeten uittesten.
David Hoogvorst. Founder and Owner of DRail Software. Creator of AnyRail.

Peter Buyk

Dank voor het antwoorden David,

Heb nu de hoogte naar 75 gebracht en het aantal omwentelingen naar 15, als ik je bovenstaande antwoord goed begrijp zou dit werkzaam kunnen zijn?

Helix-244-122-v2_3D.jpgHelix-244-122-v2.any 

David

Nu is de hoogtewinst per omwenteling te klein. Van railtop tot railtop heb je nu maar 5cm.
Dit is niet voldoende, want je hebt ook nog de raildikte zelf, en de dikte van de onderbouw/multiplex waar je rekening mee moet houden.
Uitgaande van Fleischmann Piccolo (hoogte ca. 4mm) en een plaatdikte van 6mm zul je dus in totaal minstens 6cm per omwenteling moeten winnen als je heel precies kunt bouwen.

Ik denk dat je de radius toch iets zult moeten vergroten, maar dan krijg je wel te maken met flexrails.
David Hoogvorst. Founder and Owner of DRail Software. Creator of AnyRail.