News:

Due to heavy spamming attempts on this forum, automatic registration has been disabled. We will approve registration requests as quickly as possible (unless you're a spammer of course :) )

Main Menu

ideeen voor een H0 spoor Marklin M rails

Started by Daniel61, August 14, 2010, 01:57:52 PM

Previous topic - Next topic

Daniel61

Hallo,
Leuk dat er nu een Nederlandstalig forum is want mijn Engels is niet te beschrijven.
Ik ben aldus nieuw op dit forum en ben op zoek naar enkele leuke idieen voor een Mârklin H0 M spoor.
Mijn kinderen 6 en 7 jaar jong houden van treinen en hebben aldus besloten enkele 2de hands sets aan te kopen.
Nu ben ik dus op zoek naar enkele leuke banen voor de jongens op mee te spelen.
ik kan aanbieden als ruimte een U vorm met onder zijde 2.5m links 2.5m en rechts 1.8m en dit dan alles max 90 cm breedte.

Ik heb het program Anyrail aangeschaft om dat ik het leuk vind hiermee te experimenteren en heb dus al wel enkel ideeen maar hulp  ??? is steeds welkom.
Dank bij voorbaat
Groeten Daniel  

David

Welkom Daniel. Ik begrijp dat er al wat Metall rails in huis is.

Een eerste punt van aandacht is denk ik de tafelhoogte. Op de grond zou ik niet doen, kruipende kinderknietjes hebben een verwoestend effect op M rails; deze is zo platgedrukt.
Kinderen van 6 zijn nog niet zo groot, en hebben nog niet zulke lange armen. Als het de bedoeling is dat ze zelf meespelen i.p.v. alleen maar kijken, moeten ze overal goed bij kunnen. Bijvoorbeeld een L of T vorm is dan ideaal, helemaal als je er omheen kunt lopen. Ik zou de tafel ook weer niet te laag maken, want dan is het lastig als je eronder iets moet herstellen. Ik neem aan dat alle draadjes onderlangs worden getrokken. Tijdens de bouw kan de tafel op z'n kant staan hiervoor, maar als er treinen en misschien huisjes op staan en er is iets mis, is dat erg vervelend.

Als de kinderen 6 en 7 zijn, moet er natuurlijk wel wat te spelen zijn. Het zo hard mogelijk rondjes rijden blijft maar even leuk ;)

Het is denk ik leuk als de kinderen hun fantasie erop kwijt kunnen. Dus er moet een plek zijn om een tunnel te maken (eerst misschien van Lego), en misschien wat andere leuke 'hindernissen' voor de trein. (Ik kijk nu even naar mijn eigen zoontje van 5, die vooral dat leuk vindt).

Wel is het belangrijk dat het technisch allemaal goed werkt. Niet te veel scherpe bochten na elkaar dus, en niet te steile hellingen.

Natuurlijk ontwikkelen ze zich snel, en mag het over een jaar of vijf misschien allemaal iets realistischer worden. Het is misschien goed het baanplan zo te maken dat het in fases kan worden verbeterd v.w.b. de aankleding.

Dan de onvermijdelijke vraag: wat voor soort omgeving en tijdperk spreekt het meest aan: een Nederlandse intercity in de polder, of een Italiaans boemeltje dat zich zuchtend tegen een berg opwerkt. Hieruit volgt al vaak een eerste idee voor het eigenlijke baanplan.

David.
David Hoogvorst. Founder and Owner of DRail Software. Creator of AnyRail.

Daniel61

Alvast bedankt voor deze reactie.
Na overleg met de Cheffin des huizes wil ik toch een andere opstelling overwegen waar er meer ruimte zou zijn .
In bijlage een plan van de beschikbare ruimte.
Er dienen zeker 2 treinen op een aparte analoge baan te kunnen rijden deze mogen met elkaar verbonden zijn doch met stroom onderbrekingen.

Riengraaf

Hallo Daniel61,

Voor baanplannen zou je hier een kunnen kijken:
http://www.maerklin.de/mm/downloads.php

mvg
Rien

Daniel61

Hier dan maar eens een eigen ontwerp met M rails de hellingen zijn niet zoals het zou moeten maar plaatsgebrek breekt wet. Ik weet niet of ik de ontwerpen van hierboven zomaar kan omzetten van Crails naar Mrails! Kan dat ??